Fjord Lines splitter nye katamaran, som skal hete Fjord FSTR, har blitt sjsatt fra Austals skipsverft p Filippinene.
Fjord Lines splitter nye katamaran, som skal hete Fjord FSTR, har blitt sjsatt fra Austals skipsverft p Filippinene.

Ny katamaran gir Fjord Line økt kapasitet

Fra mai kan Fjord Line doble passasjerkapasiteten på strekningen Kristiansand-Hirtshals. Det frigir samtidig plass til fraktkunder.

Publisert

Fjord FSTR

Motorkapasitet: 51.495 hk

Fart: 37 knop

Lengde: 109 m

Bredde: 30,5 m

Maks passasjerer: 1.200

Maks antall biler: 404

Overfartstid: 2 timer og 15 minutter

I mai skal Fjord Lines splitter nye katamaran, som skal hete Fjord FSTR, etter planen settes i drift på ruten mellom Kristiansand og Hirtshals. Det avhenger selvsagt av smittesituasjonen og at norske myndigheter igjen har åpnet for inn- og utreise på det tidspunktet. Uansett når oppstart blir, vil Fjord Line ved oppstart kunne tilby økt kapasitet både for passasjerer og fraktkunder.

Fjord FSTR har plass til dobbelt så mange passasjerer som Fjord Cat, 1200, og er utstyrt med to bildekk som rommer totalt 404 biler. Katamaranen er også utrustet med 16 ladestasjoner og er med det den første norske passasjerfergen som tilbyr dette.

På den nye katamaranen vil Fjord Line avsette god plass til sine fraktkunder, også i høysesongen, forteller fraktdirektør i Fjord Line, Claus Riis til MT.

- Vi vil nå også kunne tilby plass til lastebiler på ruten fra Kristiansand. Det har vi ikke kunnet gjøre tidligere, sier Riis.

Bedre kapasitet fra Vestlandet

Den økte kapasiteten fra Kristiansand vil også komme fraktkunder på Vestlandet til gode. I juni, juli og august har Fjord Line tradisjonelt et kapasitetsproblem fra Vestlandet, fordi skipene som går fra Bergen og Stavanger fylles opp av turister.

- Når det er mange turister, har vi hatt problemer med å gi fraktkunder plass. Med den økte kapasiteten med den nye katamaranen, vil vi få økt kapasitet på hele korridoren, og det kommer fraktkundene våre til gode, sier Riis.

Den nye katamaranen kommer til å seile like hurtig til Danmark som Fjord Cat gjør i dag – 2 timer og 15 minutter. Farten er oppgitt til 37 knop, som tilsvarer 68,5 km/t for landkrabber.

Om bord finnes flere forbedringer, som gjestene kommer til å legge merke til. Passasjerene vil kunne velge mellom tre forskjellige serveringssteder, og det er laget et eget barneområde og taxfree-butikken er nesten dobbel så stor som den gjestene kjenner fra Fjord Cat.

Det ene serveringsområdet er en lounge, som passasjerene betaler litt ekstra for å sitte i. Da medfølger det lett mat og drikke og en fast sitteplass. Gjestene vil også finne en kafé og en bistro om bord.

Redusert utslipp

Fjord Lines nye hurtiggående katamaran vil sørge for 32 prosent reduksjon i CO2-utslipp per passasjerkilometer, sammenlignet med dagens skip.

Skipet er bygget med flere innovative funksjoner som forbedrer både seileferdighetene og gjestenes komfort om bord ved hjelp av et «ride control-system». Katamaranen er også utstyrt med en ny og optimalisert skrogform, som minimaliserer drivstofforbruk og bølger når det seiler over Skagerrak mellom Norge og Danmark.

Powered by Labrador CMS