Pernille Mølbak er prosjektleder for Veidekkes satsning på to nye hydrogen lasteskip langs norskekysten.

Nytt logistikk-ess i Flowchange

Flowchange har fått med seg Pernille Mølbak som ny partner.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mølbak forteller oss at hun vil bygge opp Flowchange til en kjernevirksomhet for grønn omstilling innen logistikk på land og til vanns.

- Dette er gøy. Her får jeg brukt all min kompetanse og erfaring for å få til det grønne skiftet, sier Mølbak og fortsetter:

- Via Flowchange jobber jeg i Grønt Skipsfartprogram og hjelper vareeiere med å realisere fremtidens grønne skip på lønnsomme måter.

Prosjektleder for hydrogendrift til sjøs

Et av prosjektene hun leder er Veidekkes satsning på to nye hydrogen lasteskip, som skal frakte asfalt, pukk og grus langs norskekysten.

– Her får jeg brukt all min kompetanse og erfaring for å få til det grønne skiftet, sier den ferske partneren i Flowchange, Pernille Mølbak.1

Investeringene beløper seg til mellom 250 og 350 mill. kroner, avhengig av spesifikasjoner og valget av tekniske løsninger.

Veidekke ønsker rederi-kontrakt om bygging og drift av to selv-lossende, hydrogendrevne og allsidige bulkskip på 3000 dødvekttonn, som også kan benyttes av andre lasteeiere.

Veidekke er Norges største asfaltleverandør og transporterer årlig rundt 1 million tonn asfalt, pukk og grus på små og gamle skip langs norskekysten.

Ved å erstatte disse med to større, hydrogendrevne fartøyer vil Veidekke redusere CO2-utslippene med 5000 tonn årlig.

– Det er herlig å jobbe for en bedre verden, sier en optimistisk og engasjert Mølbak som nå er blitt partner i en bedrift i rivende utvikling.

Går så det suser

Flowchange har doblet omsetningen hvert år siden starten i 2016. I 2020 passerte selskapet 10 mill. kroner med god margin.

Erling Sæther og Flowchange har doblet omsetningen hvert år siden starten i 2016. I 2020 passerte selskapet 10 mill. kroner med god margin.

Nylig skrev vi at Geir Berg, etter fire års partnerskap, valgte å melde overgang til Rambøll, et selskap Flowchange samarbeider med fra sak til sak.

Erling Sæther, Roger Kormeseth og Hans Kristian Haram er fortsatt med, og skal sammen med Mølbak holde fokus på endring i vareflyten i en konkurransedyktig og grønn retning.

Alle har lang og bred bakgrunn innen ulike deler av norsk logistikk, med kompetanse både på sjøtransport, jernbane, lastebil, prosjektering, spedisjon, varehandel, politisk arbeid og mye mer.

- Vi jobber med det grønne skiftet i transportsektoren og har mange kunder i privat sektor. Fremfor alt jobber vi mye med Grønt Skipsfartsprogram og er også godt i gang med Grønt Landtransportprogram. Begge programmene er offentlig-privat samarbeid mellom staten ved Klimadepartementet og næringslivet, sier Erling Sæther.

Han setter stor pris på den nye partneren, som med sin brede kompetanse og erfaring viser seg å være en drivkraft for Flowchange.

Rekrutterer flere

Sæther forteller også at det skal rekrutteres tre nye ansatte i år.

– Vi er ute etter nyutdannede sivilingeniører, siviløkonomer, BI-mastere eller tilsvarende. De som er interessert i å jobbe med operative prosjekter i det grønne skiftet, enten i maritim sektor eller i landtransporten, vil få spennende oppgaver hos oss, sier Flowchange-partner, Erling Sæther.

En erfaren partner

Flowchange har skaffet seg en svært erfaren partner med stor forretningssans, gjennomføringsevne og solide lederegenskaper i Pernille Mølbak.

Siden september i fjor har hun vært kundeansvarlig for DNV-GLs Green Shipping Program (GSP), et program som skal sikre at Norge overholder Paris-avtalen i den maritime sektoren.

Mølbak har vist gode egenskaper på innovasjonsledelse, fornybar energi, organisasjonsutvikling, datavitenskap, strategi, samt å sikre ny forretningsutvikling i etablerte organisasjoner.

I 2015 etablerte Mølbak, Knus P Leadership i Oslo, et lederprogram for å hjelpe organisasjoner til å lykkes i nye forretningsområder, og for å nå FNs bærekraftmål i en digital utvikling.

Hun har også ledet innovasjonsprosjektet ZEEDS (Zero Emission Energy Distribution at Sea) for å definere den raskeste veien mot Zero Emission shipping globalt. Bedrifter som Equinor, Aker, Kværner, Wärtsilä, Grieg Star og DFDS var med i innovasjonsprosjektet ZEEDS.

Pernille Mølbak har tre mastergrader: Datavitenskap, MBA og teknologiutvikling. I tillegg har hun utdannelse i pedagogikk og er en sertifisert forretnings-coach.

– Vi er på rett vei

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn roser Veidekke-prosjektet.

Klima- og miljøminister Sveinung Rotevatn roser prosjektet.

- Det er et tydelig signal til verft, rederier, vareeiere – og ikke minst myndigheter – om at vi er på rett vei, sier Rotevatn, som også understreker at regjeringens satsing på grønn flåtefornyelse under Grønt Skipsfartsprogram bidrar til konkrete resultater.

- Prosjektet vil gi et viktig bidrag til utslippsreduksjoner fra lasteskip, og er den typen satsinger vi vil få se mange flere av med regjeringens nye klimaplan, sier Rotevatn.

Powered by Labrador CMS