Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

AntOn er felleskonseptet til Jungheinrich og EP Equipment. Og skal vi tro bildet som ledsager pressemeldingen, så blir lilla nøkkelfargen. Navnet AntOn skal angivelig spille på flittige maur - «maur aktivert».

Jungheinrich og EP Equipment blir partnere

Lanserer en ny truckserie i mellomsegmentet med fokus på prisgunstig, elektrisk teknologi. Og en knæsj farge.

Publisert Sist oppdatert

Jungheinrich inngår strategisk partnerskap med den kinesiske truckprodusenten EP Equipment. Sammen lanserer de «AntOn by Jungheinrich» som er en ny truckserie med fokus på prisgunstig, elektrisk teknologi, opplyser Jungheinrich i en pressemelding.

Serien skal dekke behovet for driftssikre løsninger til en gunstig pris og omfatter blant annet elektriske motvektstrucker og elektriske lagertrucker.

– Utvidelsen er en viktig del av vår strategi 2030+. Sammen kan vi tilby et komplett truckutvalg – ganske enkelt riktig truck for enhver kunde, sier Dr. Lars Brzoska, konsernsjef i Jungheinrich.

Salgsdirektør Fredrik Høyer-Dahl i Jungheinrich Norge får et nytt og lilla rimelig merke å selge. - Jeg konkluderer med at fargen var «interessant», ler han.

Partnerskapet gir kundene bedre valgmuligheter og tilgang til trucker i flere priskategorier. 

Faser ut Ameise

For Jungheinrich Norge betyr samarbeidet med EP at dagens rimelige og enklere alternativ for ledetrucker, Ameise, fases ut. 

- Vi vil fokusere på AntOn. Ameise vil muligens eksistere og være tilgjengelig fra en internasjonal nettbutikk, men ikke i Norge. Vi vil holde oss med en midtech-serie, og det bir AntOn, sier Fredrik Høyer-Dahl, salgsdirektør i Jungheinrich Norge. 

Han har tro på at AntOn blir et løft fra Ameise.

- Jeg er helt sikker på at dette kommer til å selge mer enn Ameise. Det vil oppleves mer som en fullrange og et mer helhetlig tilbud, sier Høyer-Dahl. 

Han forteller at produktene er planlagt lansert gradvis etter sommeren, med de minste elektriske jekketrallene først, og gradvis utvides med større maskiner og motvektstrucker.

- Det blir en full serie trucker og det vil komme ulike modeller i løpet av første halvår 2026 sier Høyer-Dahl. 

Nettsalg

AntOn skal i hovedsak selges via nett, og ikke aktivt av Jungheinrichs salgskorps, legger han til.

Han er glad for at Jungheinrich valgte nettopp EP Equipment som partner. EP er blant de mest kjente kinesiske merkene i Europa, og har hatt tilstedeværelse i Norge gjennom en rekke ulike forhandlere gjennom mange år. Det er også viktig for Jungheinrich Norge å ha et enklere alternativ i porteføljen. 

- Det er et marked vi ikke kan ignorere at eksisterer. Vi ser at mange som tidligere har brukt manuelle jekketraller, butikker og små lagre for eksempel, nå går over til elektriske modeller. Jekketrallesalget i Norge har falt dramatisk de siste to årene nettopp av den grunn, sier Høyer-Dahl.

EP Equipment har spesialisert seg på kjøretøy med litiumbatterier. I 2024 omsatte EP Equipment for rundt 839 millioner euro og hadde over 4000 ansatte globalt. Selskapet produserte nesten 300 000 maskiner samme år og er børsnotert i Shanghai.

– Samarbeidet med Jungheinrich er et viktig skritt mot å fase ut forbrenningstrucker, sier John He, CEO i EP Equipment.

Powered by Labrador CMS