De første Volta Zero med kundespesifikasjoner skal leveres i tredje kvartal.

Starter serieproduksjon av svensk-norsk elektrisk lastebil

Volta, den svenske produsenten av elektriske lastebiler, begynner tirsdag serieproduksjon av sin første modell Volta Zero. Selskapet skal tilby en unik Truck as a Service-løsning.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Lær mer om Volta Trucks på Logistikk23:

Kjell Waløen er medgründer og er produksjons- og logistikkdirektør i Volta. Han holder foredrag under Logistikk23 på Vika Kino 31. mai.

Se program for konferansen og meld deg på via www.logistikk23.no

Volta, den svenske produsenten av elektriske lastebiler, begynner tirsdag serieproduksjon av sin første modell Volta Zero.

Volta Zero er ifølge selskapet et oppskalert fullelektrisk kommersielt kjøretøy med en kapasitet på 16 tonn. Kjøretøyene skal bygges ved Steyr Automotives fabrikk i Østerrike, som har frigjort kapasitet ti å lage 14.000 kjøretøy i året de neste årene.

Volta Zero er designet spesielt for logistikk i bysentre, med en elektrisk rekkevidde på 150 til 200 km. DB Schenker har allerede 1470 eksemplarer.

Med oppstarten denne uken er nå de første kjøretøyene med kundespesifikasjoner i ferd med å bygges, etter en periode der design-prototyper og produksjonsprototyper har vært laget i løpet av det siste året.

Det første partiet med serieproduserte kjøretøy vil bli brukt av kundene til evaluering i eget driftsmiljø for at kunden skal få mulighet til å lære mer om hvordan kjøretøyet best kan utnyttes i egen organisasjon. De første bilene som går rett til kunde, blir trolig levert i løpet av tredje kvartal.

– Milepæl

Norske Kjell Waløen er medgründer og er produksjons- og logistikkdirektør i Volta.

– Det er uten tvil den aller viktigste milepælen for Volta Trucks så langt. På bare to og et halvt år har vi skapt et konsept, gjennomgått konstruksjonsfasen, design og kvalitetsfasen helt frem til serieproduksjon av kjøretøy som skal brukes av kunder. Alt på mindre enn halve tiden sammenlignet med etablerte produsenter av konvensjonelle lastebiler. Vårt utviklingstempo er bransjeledende og dette er et bevis på at Volt Trucks har utrolig dyktige og erfarne medarbeidere og partnere, sier Waløen.

Waløen kan du for øvrig høre og lære mer av under konferansen Logistikk23 på Vika Kino 31. mai. Da skal fortelle hvordan nye måter å tenke grønn transport på skal kunne snu opp ned på lastebilbransjen og hvordan Volta tenker å levere Truck as a Service (TaaS) og dermed utfordre hele den grunnleggende tankegangen i lastebilbransjen.

Østerrikes klimaminister Leonore Gewessler (til venstre) besøkte Steyr-fabrikken der Volta-lastebilene skal lages. Produksjonen sikrer 700 østerrikske arbeidspalsser. Til høyre den norske medgründeren Kjell Waløen.

Se fullstendig program og kjøp billetter til Logistikk23 her.

Sikkerhet og sikt

Sikkerhet er selve kjernen hos Volta Trucks, med ambisjon om å produsere de sikreste lastebilene for bykjøring. På grunn av fjerningen av forbrenningsmotoren, sitter operatøren av en Volta Zero i en sentral kjørestilling med en mye lavere setehøyde enn i en konvensjonell lastebil.

Dette, sammen med hyttedesign i glasshusstil, gir føreren et bredt 220-graders lavt synsfelt. Det minimerer farlige blindsoner.

Gjennom Truck as a Service-konseptet ønsker Volta Trucks å tilby en løsning som forenkler omstillingen til elektriske kjøretøy. For en månedlig avgift får kundene kjøretøyet, ladeinfrastruktur levert av Siemens, forsikring, service, vedlikehold og utdanning av medarbeidere.

Powered by Labrador CMS