2. generasjon av Mercedes-Benz eSprinter leveres med tre
ulike batteripakker, men det er nok de to største som er mest aktuelle med
tanke på rekkevidde. Bilene leveres også
med to motoralternativ, 100kW (136 hk) og 150 kW (204 hk).
Pluss og minus
+ Energigjerrig
+ God sittestilling
+ God styring og retningsstabil
- Lastekapasitet
- Ladehastighet
- Plassering av USB
STØRST: Den største batteripakken er på 113 kWt.Foto: Torbjørn Eriksen
Rekkevidden for de tre batteripakkene med en L3 H2 er for 56
kWt har ca. 212 km rekkevidde. For den mellomste batteripakken på 81 kWt er
rekkevidden ca. 314 km og den største batteripakken på 113 kWt har en
rekkevidde på ca. 446 km. Så er det jo ulike variabler og chassis og tillatte
totalvekter som gir andre WLTP-tall.
Rekkevidde for el-varebiler er alltid påvirket av en rekke
variabler, variant av bilen, vær, last og kjørestil påvirker alle den totale
rekkevidden. Vi kjører alltid bilene med 60% av lovlig nyttelast, den samme
ruten, og forsøker så godt det lar seg gjøre å kjøre likt hver gang, men blir
påvirket av vær og trafikkforhold.
Bilen
Mercedes-Benz eSprinter
L2H2
L3H2
Motor, type
100 kW (136 hk)
150 kW (204 hk)
Maks. effekt
204hk
Maks. dreiemoment
Inntil 400 Nm
Rekkevidde blandet kjøring (WLTP)
314 km**
446 km**
Batteritype
LFP / Lithium Iron Phosphate
Batterikapasitet
81 kWt
113 kWt
Batteri kjøler og varmer
Ja
Innebygd lader
11 kW
Hurtigladerkapasitet
115 kW
Kjørerute
200 km
Totalt drivstofforbruk
51 kWt
50 kWt
Drivstofforbruk/mil
2,59 kWt
2,48 kWt
Total kjøretid
210 min.
235 min.
Gjennomsnittshastighet
57 km/t
52 km/t ***
Drivhjul
Bakhjul
Tillatt totalvekt
3500 kg
4250 kg
Veid egenvekt m/fører foraksel/bakaksel
2900/1480/1420 kg
3440/1700/1740 kg
Egenvekt i vognkort
2630
3436 kg
Tillatt aksellast foran / bak
1860/2250 kg
2000/2580 kg
Utregnet nyttelast totalt
600 kg
810 kg
Maks. tilhengervekt
2000 kg
2000 kg
Maks vogntogvekt
5000 kg
5000 kg
Tillatt kuletrykk
100 kg
100 kg
Aktuell vekt i test
3240 kg
3940 kg
Lengde / bredde / høyde*
5932/2200/2620 mm
6967/2200/2620 mm
Akselavstand*
3665 mm
4325 mm
Varerom (plan) l / b / h*
329/177/195 cm
433/177/195 cm
Volum varerom*
11 m3
14 m3
Skillevegg bygger inn i varerom
1,5 cm
Bredde mellom hjulkasser*
129 cm
Lastehøyde*
69 cm
Dørtype bak / b / h*
Dobbeltdør 184/156 cm
Sidedør høyre og venstre - b / h
129 /181 cm
Bredde førerkabin mellom dørpaneler
158 cm
Lengde nedkant frontrute – bakveg
165 cm
Bredde døråpning førerdør
72 cm
Lengde på sitteputen i førersetet
54-57 cm (Justerbar)
Høyde fra førersetet til taket maks.
135 cm
Avstand fra seterygg til ratt maks.
61 cm
Avstand fra seterygg til pedaler maks.
108 cm
Justering sete lengderetning / høyde
21/5,5 cm
Justering ratt lengderetning / høyde
5 cm / 5,5 cm
Gulvhøyde, fra bakken
69 cm
Høyde stigtrinn (fra bakken / mellom trinn 1 og 2
43 /26 cm
* = Fabrikkdata ** Forbruk L3H2 variantene *** Vi sto stille ca. 20 minutter pga stengt vei. Der det bare er benyttet en kolonne er data de samme for begge versjonene.
Bilene vi har kjørt er en L2 H2 med 81 kWt batteripakke 3500
kg totalvekt og en L3 H2 med 113 kWt batteripakke og en totalvekt på 4250 kilo.
Under testen veide de henholdsvis 3200 og 3940 kg.
Innvendig er det lite som skiller en elektrisk og
tradisjonell Sprinter, men noen tilpasninger for elektrisk kjøring er gjort.
Blant annet har vi paddle shift for regenerering i bakkant av rattet. Personlig
er dette undertegnedes favoritt når det gjelder å velge regenererings-modus. På
denne bilen er det fem ulike regenereringsmodus D-, D, D+ og D++ samt D auto
som benytter kartdata med terreng og trafikkforhold for å velge regenereringsmodus,
litt som en avansert en-pedal kjøring. Personlig liker jeg best å la bilen
kunne gli og velge ønsket regenerering ved behov, det er derfor slik
forbrukstesten er kjørt.
Forbruket
Begge bilene er kjørt i sommerhalvåret, med temperaturer
mellom 10-15 grader for 81 kW bilen og 16-19 for 113 kW bilen. Ved oppstart hadde
vi henholdsvis 245 og 440 km rekkevidde, denne vil jo som kjent variere noe
ettersom hvordan bilen er kjørt på forhånd.
Etter drøyt enn fjerdedel av etappen forlater vi ring 3 og
skal begynne stigningen opp mot Tryvann. Her har vi etter bilens målere igjen
209 km og 81% batteri med det lille batteriet og 373 km/89% med det store
batteriet. Interessant nok viser da gjenstående rekkevidde at vi har forbrukt
nesten dobbelt så mange kilometer med det store batteriet enn med det lille.
Henholdsvis 36/67 km er brukt på de 56 km vi på det tidspunktet har
tilbakelagt. Også oppover mister vi noe mer rekkevidde med den største pakken en
med den minste. Utfor ned til E18 ved Vækerø regenererte begge bilene en del
energi og økte gjenstående batteriprosent med henholdsvis 1 og 2% og
gjenstående rekkevidde med 10 og 8 km.
Vel tilbake etter å ha tilbakelagt 200 km viste den minste
batteripakken at vi hadde 113 km / 37% batteri igjen, noe som gir en teoretisk
rekkevidde på 313 km og et forbruk på 25,9 kWt/100 km. Dette er ganske nøyaktig
det Mercedes oppgir som blandet forbruk på denne bilen. Den største
batteripakken hadde en gjenstående rekkevidde på 259 km og 56%, noe som gir en
teoretisk rekkevidde på 456 km, noe lengre enn det som oppgis av Mercedes. Forbruket
var 24,8 kWt/100 km, forbausende nok noe lavere enn den lettere og kortere bilen
med mindre batteripakke.
Dersom vi regner ut energiforbruket over til diesel ville
bilene ha brukt henholdsvis 0,26 og 0,25 l/mil noe som er langt lavere enn
faktisk dieselforbruk på slike varebiler.
Kjøringen
Bilene har en god fjæring som takket være den økte vekten av
batteriene også er komfortabel under tomkjøring. Når vi kjører med last kan den
oppfattes litt stutt når vi passerer litt skarpe fartshumper. Den er lett på
rattet og har god retningsstabilitet. Under kjøring i Normal (som er det
moduset vi velger under forbruksmåling) er det fremdeles godt drag i motoren.
Bilene er utstyrt med god vareroms belysning og gode
muligheter for å sikre lasten med mange sikringspunkter i gulvet.
LANGT: e-Sprinter 113 kWt har god rekkevidde.Fredrik Saugstad
SIKRING: Det er lett å lastsikre med mange sikringspunkter i gulvetFredrik Saugstad
DIGITALT: Sladrespeilet er digitaltFoto: Anlegg&Transport
Foto: Torbjørn Eriksen
GODE: Sidespeilene er store og gode med god oversiktFoto: Anlegg&Transport
NÆR: Så nærme kunne vi rygge ved hjelp av ryggekamera.Foto: Torbjørn Eriksen
RYGGEKAMERA: PraktiskFoto: Torbjørn Eriksen
GODT: Førermiljøet er godt med god justering i setene.Foto: Torbjørn Eriksen
Mercedes-Benz eSprinter august 2024 113 kWt batteri OslorundeFoto: Torbjørn Eriksen