Profilerte stillinger fra Logistikkjobber
eSprinter – god rekkevidde
OSLORUNDEN: Vi har kjørt to utgaver av eSprinter gjennom Oslo-runden. Begge oppnår svært god rekkevidde.
2. generasjon av Mercedes-Benz eSprinter leveres med tre ulike batteripakker, men det er nok de to største som er mest aktuelle med tanke på rekkevidde. Bilene leveres også med to motoralternativ, 100kW (136 hk) og 150 kW (204 hk).

Rekkevidden for de tre batteripakkene med en L3 H2 er for 56 kWt har ca. 212 km rekkevidde. For den mellomste batteripakken på 81 kWt er rekkevidden ca. 314 km og den største batteripakken på 113 kWt har en rekkevidde på ca. 446 km. Så er det jo ulike variabler og chassis og tillatte totalvekter som gir andre WLTP-tall.
Rekkevidde for el-varebiler er alltid påvirket av en rekke variabler, variant av bilen, vær, last og kjørestil påvirker alle den totale rekkevidden. Vi kjører alltid bilene med 60% av lovlig nyttelast, den samme ruten, og forsøker så godt det lar seg gjøre å kjøre likt hver gang, men blir påvirket av vær og trafikkforhold.
Bilen
Mercedes-Benz eSprinter
L2H2 | L3H2 | |
Motor, type | 100 kW (136 hk) | 150 kW (204 hk) |
Maks. effekt | 204hk | |
Maks. dreiemoment | Inntil 400 Nm | |
Rekkevidde blandet kjøring (WLTP) | 314 km** | 446 km** |
Batteritype | LFP / Lithium Iron Phosphate | |
Batterikapasitet | 81 kWt | 113 kWt |
Batteri kjøler og varmer | Ja | |
Innebygd lader | 11 kW | |
Hurtigladerkapasitet | 115 kW | |
Kjørerute | 200 km | |
Totalt drivstofforbruk | 51 kWt | 50 kWt |
Drivstofforbruk/mil | 2,59 kWt | 2,48 kWt |
Total kjøretid | 210 min. | 235 min. |
Gjennomsnittshastighet | 57 km/t | 52 km/t *** |
Drivhjul | Bakhjul | |
Tillatt totalvekt | 3500 kg | 4250 kg |
Veid egenvekt m/fører foraksel/bakaksel | 2900/1480/1420 kg | 3440/1700/1740 kg |
Egenvekt i vognkort | 2630 | 3436 kg |
Tillatt aksellast foran / bak | 1860/2250 kg | 2000/2580 kg |
Utregnet nyttelast totalt | 600 kg | 810 kg |
Maks. tilhengervekt | 2000 kg | 2000 kg |
Maks vogntogvekt | 5000 kg | 5000 kg |
Tillatt kuletrykk | 100 kg | 100 kg |
Aktuell vekt i test | 3240 kg | 3940 kg |
Lengde / bredde / høyde* | 5932/2200/2620 mm | 6967/2200/2620 mm |
Akselavstand* | 3665 mm | 4325 mm |
Varerom (plan) l / b / h* | 329/177/195 cm | 433/177/195 cm |
Volum varerom* | 11 m3 | 14 m3 |
Skillevegg bygger inn i varerom | 1,5 cm | |
Bredde mellom hjulkasser* | 129 cm | |
Lastehøyde* | 69 cm | |
Dørtype bak / b / h* | Dobbeltdør 184/156 cm | |
Sidedør høyre og venstre - b / h | 129 /181 cm | |
Bredde førerkabin mellom dørpaneler | 158 cm | |
Lengde nedkant frontrute – bakveg | 165 cm | |
Bredde døråpning førerdør | 72 cm | |
Lengde på sitteputen i førersetet | 54-57 cm (Justerbar) | |
Høyde fra førersetet til taket maks. | 135 cm | |
Avstand fra seterygg til ratt maks. | 61 cm | |
Avstand fra seterygg til pedaler maks. | 108 cm | |
Justering sete lengderetning / høyde | 21/5,5 cm | |
Justering ratt lengderetning / høyde | 5 cm / 5,5 cm | |
Gulvhøyde, fra bakken | 69 cm | |
Høyde stigtrinn (fra bakken / mellom trinn 1 og 2 | 43 /26 cm |
* = Fabrikkdata ** Forbruk L3H2 variantene *** Vi sto stille ca. 20 minutter pga stengt vei. Der det bare er benyttet en kolonne er data de samme for begge versjonene.
Bilene vi har kjørt er en L2 H2 med 81 kWt batteripakke 3500 kg totalvekt og en L3 H2 med 113 kWt batteripakke og en totalvekt på 4250 kilo. Under testen veide de henholdsvis 3200 og 3940 kg.
Innvendig er det lite som skiller en elektrisk og tradisjonell Sprinter, men noen tilpasninger for elektrisk kjøring er gjort. Blant annet har vi paddle shift for regenerering i bakkant av rattet. Personlig er dette undertegnedes favoritt når det gjelder å velge regenererings-modus. På denne bilen er det fem ulike regenereringsmodus D-, D, D+ og D++ samt D auto som benytter kartdata med terreng og trafikkforhold for å velge regenereringsmodus, litt som en avansert en-pedal kjøring. Personlig liker jeg best å la bilen kunne gli og velge ønsket regenerering ved behov, det er derfor slik forbrukstesten er kjørt.
Forbruket
Begge bilene er kjørt i sommerhalvåret, med temperaturer mellom 10-15 grader for 81 kW bilen og 16-19 for 113 kW bilen. Ved oppstart hadde vi henholdsvis 245 og 440 km rekkevidde, denne vil jo som kjent variere noe ettersom hvordan bilen er kjørt på forhånd.
Etter drøyt enn fjerdedel av etappen forlater vi ring 3 og skal begynne stigningen opp mot Tryvann. Her har vi etter bilens målere igjen 209 km og 81% batteri med det lille batteriet og 373 km/89% med det store batteriet. Interessant nok viser da gjenstående rekkevidde at vi har forbrukt nesten dobbelt så mange kilometer med det store batteriet enn med det lille. Henholdsvis 36/67 km er brukt på de 56 km vi på det tidspunktet har tilbakelagt. Også oppover mister vi noe mer rekkevidde med den største pakken en med den minste. Utfor ned til E18 ved Vækerø regenererte begge bilene en del energi og økte gjenstående batteriprosent med henholdsvis 1 og 2% og gjenstående rekkevidde med 10 og 8 km.
Vel tilbake etter å ha tilbakelagt 200 km viste den minste batteripakken at vi hadde 113 km / 37% batteri igjen, noe som gir en teoretisk rekkevidde på 313 km og et forbruk på 25,9 kWt/100 km. Dette er ganske nøyaktig det Mercedes oppgir som blandet forbruk på denne bilen. Den største batteripakken hadde en gjenstående rekkevidde på 259 km og 56%, noe som gir en teoretisk rekkevidde på 456 km, noe lengre enn det som oppgis av Mercedes. Forbruket var 24,8 kWt/100 km, forbausende nok noe lavere enn den lettere og kortere bilen med mindre batteripakke.
Dersom vi regner ut energiforbruket over til diesel ville bilene ha brukt henholdsvis 0,26 og 0,25 l/mil noe som er langt lavere enn faktisk dieselforbruk på slike varebiler.
Kjøringen

Bilene har en god fjæring som takket være den økte vekten av batteriene også er komfortabel under tomkjøring. Når vi kjører med last kan den oppfattes litt stutt når vi passerer litt skarpe fartshumper. Den er lett på rattet og har god retningsstabilitet. Under kjøring i Normal (som er det moduset vi velger under forbruksmåling) er det fremdeles godt drag i motoren.
Bilene er utstyrt med god vareroms belysning og gode muligheter for å sikre lasten med mange sikringspunkter i gulvet.