Profilerte stillinger fra Logistikkjobber

eSprinter – god rekkevidde

OSLORUNDEN: Vi har kjørt to utgaver av eSprinter gjennom Oslo-runden. Begge oppnår svært god rekkevidde.

2. generasjon av Mercedes-Benz eSprinter leveres med tre ulike batteripakker, men det er nok de to største som er mest aktuelle med tanke på rekkevidde. Bilene leveres også med to motoralternativ, 100kW (136 hk) og 150 kW (204 hk).

Pluss og minus

+ Energigjerrig

+ God sittestilling

+ God styring og retningsstabil

- Lastekapasitet

- Ladehastighet

- Plassering av USB

STØRST: Den største batteripakken er på 113 kWt.

Rekkevidden for de tre batteripakkene med en L3 H2 er for 56 kWt har ca. 212 km rekkevidde. For den mellomste batteripakken på 81 kWt er rekkevidden ca. 314 km og den største batteripakken på 113 kWt har en rekkevidde på ca. 446 km. Så er det jo ulike variabler og chassis og tillatte totalvekter som gir andre WLTP-tall.

Rekkevidde for el-varebiler er alltid påvirket av en rekke variabler, variant av bilen, vær, last og kjørestil påvirker alle den totale rekkevidden. Vi kjører alltid bilene med 60% av lovlig nyttelast, den samme ruten, og forsøker så godt det lar seg gjøre å kjøre likt hver gang, men blir påvirket av vær og trafikkforhold.

Bilen

Mercedes-Benz eSprinter

L2H2L3H2
Motor, type100 kW (136 hk)150 kW (204 hk)
Maks. effekt204hk
Maks. dreiemomentInntil 400 Nm
Rekkevidde blandet kjøring (WLTP)314 km**446 km**
BatteritypeLFP / Lithium Iron Phosphate
Batterikapasitet81 kWt113 kWt
Batteri kjøler og varmerJa
Innebygd lader11 kW
Hurtigladerkapasitet115 kW
Kjørerute200 km
Totalt drivstofforbruk51 kWt50 kWt
Drivstofforbruk/mil2,59 kWt2,48 kWt
Total kjøretid210 min.235 min.
Gjennomsnittshastighet57 km/t52 km/t ***
DrivhjulBakhjul
Tillatt totalvekt3500 kg4250 kg
Veid egenvekt m/fører foraksel/bakaksel2900/1480/1420 kg3440/1700/1740 kg
Egenvekt i vognkort26303436 kg
Tillatt aksellast foran / bak1860/2250 kg2000/2580 kg
Utregnet nyttelast totalt600 kg810 kg
Maks. tilhengervekt2000 kg2000 kg
Maks vogntogvekt5000 kg5000 kg
Tillatt kuletrykk100 kg100 kg
Aktuell vekt i test3240 kg3940 kg
Lengde / bredde / høyde*5932/2200/2620 mm6967/2200/2620 mm
Akselavstand*3665 mm4325 mm
Varerom (plan) l / b / h*329/177/195 cm433/177/195 cm
Volum varerom*11 m314 m3
Skillevegg bygger inn i varerom1,5 cm
Bredde mellom hjulkasser*129 cm
Lastehøyde*69 cm
Dørtype bak / b / h*Dobbeltdør 184/156 cm
Sidedør høyre og venstre - b / h129 /181 cm
Bredde førerkabin mellom dørpaneler158 cm
Lengde nedkant frontrute – bakveg165 cm
Bredde døråpning førerdør72 cm
Lengde på sitteputen i førersetet54-57 cm (Justerbar)
Høyde fra førersetet til taket maks.135 cm
Avstand fra seterygg til ratt maks.61 cm
Avstand fra seterygg til pedaler maks.108 cm
Justering sete lengderetning / høyde21/5,5 cm
Justering ratt lengderetning / høyde5 cm / 5,5 cm
Gulvhøyde, fra bakken69 cm
Høyde stigtrinn (fra bakken / mellom trinn 1 og 243 /26 cm

* = Fabrikkdata ** Forbruk L3H2 variantene *** Vi sto stille ca. 20 minutter pga stengt vei. Der det bare er benyttet en kolonne er data de samme for begge versjonene.

Bilene vi har kjørt er en L2 H2 med 81 kWt batteripakke 3500 kg totalvekt og en L3 H2 med 113 kWt batteripakke og en totalvekt på 4250 kilo. Under testen veide de henholdsvis 3200 og 3940 kg.

Innvendig er det lite som skiller en elektrisk og tradisjonell Sprinter, men noen tilpasninger for elektrisk kjøring er gjort. Blant annet har vi paddle shift for regenerering i bakkant av rattet. Personlig er dette undertegnedes favoritt når det gjelder å velge regenererings-modus. På denne bilen er det fem ulike regenereringsmodus D-, D, D+ og D++ samt D auto som benytter kartdata med terreng og trafikkforhold for å velge regenereringsmodus, litt som en avansert en-pedal kjøring. Personlig liker jeg best å la bilen kunne gli og velge ønsket regenerering ved behov, det er derfor slik forbrukstesten er kjørt.

Forbruket

Begge bilene er kjørt i sommerhalvåret, med temperaturer mellom 10-15 grader for 81 kW bilen og 16-19 for 113 kW bilen. Ved oppstart hadde vi henholdsvis 245 og 440 km rekkevidde, denne vil jo som kjent variere noe ettersom hvordan bilen er kjørt på forhånd.

Etter drøyt enn fjerdedel av etappen forlater vi ring 3 og skal begynne stigningen opp mot Tryvann. Her har vi etter bilens målere igjen 209 km og 81% batteri med det lille batteriet og 373 km/89% med det store batteriet. Interessant nok viser da gjenstående rekkevidde at vi har forbrukt nesten dobbelt så mange kilometer med det store batteriet enn med det lille. Henholdsvis 36/67 km er brukt på de 56 km vi på det tidspunktet har tilbakelagt. Også oppover mister vi noe mer rekkevidde med den største pakken en med den minste. Utfor ned til E18 ved Vækerø regenererte begge bilene en del energi og økte gjenstående batteriprosent med henholdsvis 1 og 2% og gjenstående rekkevidde med 10 og 8 km.

Vel tilbake etter å ha tilbakelagt 200 km viste den minste batteripakken at vi hadde 113 km / 37% batteri igjen, noe som gir en teoretisk rekkevidde på 313 km og et forbruk på 25,9 kWt/100 km. Dette er ganske nøyaktig det Mercedes oppgir som blandet forbruk på denne bilen. Den største batteripakken hadde en gjenstående rekkevidde på 259 km og 56%, noe som gir en teoretisk rekkevidde på 456 km, noe lengre enn det som oppgis av Mercedes. Forbruket var 24,8 kWt/100 km, forbausende nok noe lavere enn den lettere og kortere bilen med mindre batteripakke.

Dersom vi regner ut energiforbruket over til diesel ville bilene ha brukt henholdsvis 0,26 og 0,25 l/mil noe som er langt lavere enn faktisk dieselforbruk på slike varebiler.

Kjøringen

Bilene har en god fjæring som takket være den økte vekten av batteriene også er komfortabel under tomkjøring. Når vi kjører med last kan den oppfattes litt stutt når vi passerer litt skarpe fartshumper. Den er lett på rattet og har god retningsstabilitet. Under kjøring i Normal (som er det moduset vi velger under forbruksmåling) er det fremdeles godt drag i motoren.

Bilene er utstyrt med god vareroms belysning og gode muligheter for å sikre lasten med mange sikringspunkter i gulvet.

 

LANGT: e-Sprinter 113 kWt har god rekkevidde.
SIKRING: Det er lett å lastsikre med mange sikringspunkter i gulvet
DIGITALT: Sladrespeilet er digitalt
GODE: Sidespeilene er store og gode med god oversikt
NÆR: Så nærme kunne vi rygge ved hjelp av ryggekamera.
RYGGEKAMERA: Praktisk
GODT: Førermiljøet er godt med god justering i setene.
Mercedes-Benz eSprinter august 2024 113 kWt batteri Oslorunde

 

Powered by Labrador CMS