GULT ER ELEKTRISK: Denne Volvo FM skapbilen har elektrisk drivlinje og kjøres av Jeppsson Transport og Transportformidlingen i Stor-Oslo.
GULT ER ELEKTRISK: Denne Volvo FM skapbilen har elektrisk drivlinje og kjøres av Jeppsson Transport og Transportformidlingen i Stor-Oslo.

Kjører elektrisk for Glava

Transportformidlingen og Jeppsson Transport har satt i drift en elektrisk skapbil som kjører isolasjon for Glava.

Publisert

Bilen gikk denne uken med sine første lass fra Glavas anlegg i Askim, og skal etter planen gå to turer daglig ut fra Askim. Det forteller Knut Berger som er forretningsutvikler hos Transportformidlingen.

– Dette er for Glava et nytt og spennende prosjekt hvor man tenker annerledes. Hvor langt rekker vi med bilen og hva får vi ut av den? Når man evner å tenke sammen om løsninger, det er da man kan gjøre store fremskritt og utnytte bilen maksimalt, sier Berger.

Det er Jeppsson Transport som har gått til innkjøp av den elektriske Volvo FM skapbilen og som kjører den.

– Vi har en elektrisk kranbil og en elektrisk Volvo FE fra før. FM-en er litt mer moderne og litt større, forteller Marius Jeppsson, som ligger til at deres erfaring med elektriske lastebiler så langt er god.

– Det har faktisk vært veldig positivt og lading blir stadig lettere.

Lades om natten

Rett nok har ikke Glava lader hos seg i Askim, men bilen skal lastes på kvelden for distribusjon i Oslo-området påfølgende dag. Om natten lader den hos Transportformidlingen i Groruddalen. Jeppsson Transport har også lader på sitt anlegg i Vestby.

– Vi håper at Glava vil sette opp en lader, men i første omgang så har ikke de tilrettelagt for lading, så da må vi lade bilen på nattlading hos oss på Østre Aker Vei, sier Knut Berger.

Miljøkravene fra kunder blir stadig sterkere, og det er noe av det som driver utviklingen. Spesielt i Oslo-området er det etter hvert krav om utslippsfrie leveranser til for eksempel byggeplasser.

– Ofte kommer våre kunder litt desperat og sier at de har et anbud de skal prise, og der er kravet CO₂-nøytralitet. Da er spørsmålet «Hva gjør vi»? Så finner vi løsninger sammen. De anbudene er ofte fra det offentlige, men også private har stadig strengere miljøkrav, sier Berger, som forteller at elektrifiseringen er i full gang hos Transportformidlingen.

– Vi har vel nå sju biler i drift. Og ytterligere to-tre helelektriske kranbiler som skal rulles ut i løpet av en måneds tid. Det gjør vi i samarbeid med kundene våre. Kunden bestiller og vi kalkulerer og finner løsninger, med økonomi som harmoniserer med det man skal bruke bilen til, sier Berger.

Lett gods

Tilfellet Glava er gunstig, all den tid varene som skal levers har lav egenvekt. Et fullt lass veier kun omkring fire tonn, og det bidrar til at rekkevidden holdes oppe. Likevel er fortsatt ekstra kostnader knyttet til innkjøp av elektriske lastebiler. Det vi også kunden merke.

– Vi kjører på en annen prismodell med el enn når vi kjører på diesel. Kunden skjønner at det koster mer penger enn dieselbiler gjør, og de er villig til å ta ekstrakostnaden, sier Marius Jeppsson.

En nøkkel for å holde kostnadssiden nede er å lade på eget anlegg, og ikke på offentlig tilgjengelige hurtigladere.

– Det å lade ute er dyrt. Samtidig slipper vi bompenger og når vi kjører mye i Oslo er det mulig å spare en del her. Det er en del av hele regnestykket, sier Jeppsson.

For Transportformidlingen er det grønne skiftet en helt nødvendig vei å gå. De har allerede to elektriske trekkvogner som går med vareleveringer i Oslo-området. I tillegg har de flere kranbiler som leverer byggevarer for ulike kunder, og også flere skapbiler. Dessuten har Transportformidlingen også flere gassbiler i drift.

– Av 300 biler totalt vil i løpet av 2024 nærme oss ti prosent klimanøytralt, forteller Knut Berger.

Powered by Labrador CMS