Denne lastebilen, en Futuricum, bygget med utgangspunkt i en Volvo, kjørte 392 runder på en testbane. Det endte med rekkevidde-verdensrekord for elektrisk lastebil. Foto: Continental2021
Denne lastebilen, en Futuricum, bygget med utgangspunkt i en Volvo, kjørte 392 runder på en testbane. Det endte med rekkevidde-verdensrekord for elektrisk lastebil. Foto: Continental2021

Verdensrekord i rekkevidde for elektrisk lastebil

Kommer i Guinness rekordbok.

Publisert

Continental, DPD Switzerland og Futuricom (Volvo-eid elektrisk lastebil-merke) viser veien fremover for elektrisk mobilitet innen transportsektoren med en verdensrekord.

En elektrisk lastebil fra Futuricum satte ny verdensrekord, og kommer i Guinness rekordbok, etter at den kjørte 1099 kilometer uten å lade. Noe av nøkkelen for suksessen lå i dekkene med ekstra lav rullemotstand, opplyser Continental i en pressemelding.

Det var selskapet DPD Switzerland som satte verdensrekorden med en elektrisk lastebil, som allerede hadde vært brukt i vanlig drift i seks måneder.

- Vi har bygget om en Volvo-lastebil til å bli helelektrisk. Lastebilen veier 19 tonn og har 680 hestekrefter, og det største lastebilbatteriet i Europa, forteller Adrian Melliger, sjef for Designwerk Products AG, som står bak varemerket Futuricum.

Rullemotstand

Lastebilen var utstyrt med Continentals dekkserie EfficientPro, som er designet for å ha lav rullemotstand, og således et lavt energiforbruk i bruk innen langtransport.

- Med elektrisk mobilitet har vi nå enda større fokus på rullemotstand, sier Hinnerk Kaiser, utviklingssjef for lastebildekk hos Continental.

392 runder på bane

Rekorden ble satt på Continentals testbane i Hannover som går under navnet Contidrom, hvor det ligger en stor ovalbane for dekktesting.

På den 2,8 kilometer lange ovalbanen kjørte to sjåfører til sammen 392 runder med en snitthastighet på 50 km/t. Det var rundt 14 grader i lufta og 23 grader i asfalten, og ganske mye vind med en vindhastighet på 18 km/t med 40 km/t i kastene. Til tross for at værforholdene ikke var optimale kunne teamet etter nesten 23 timer juble etter å ha satt verdensrekord.

Powered by Labrador CMS