Kinesiske Maxus EV80 er blant el-varebilene med lengst rekkevidde. Vi testet den nylig gjennom Oslorunden, som er 200 km lang, og kom akkurat «i mål».

EL-varebiler kan få bomfritak

- Vi mener det er riktig med noen ekstra gulrøtter for at flere skal ta i bruk elektriske varebiler.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

De lette elektriske varebilene bør få minst tre års fritak fra betaling i bomstasjonene i og rundt hovedstaden, vedtok fylkespolitikerne i Akershus denne uken, ifølge NRK.

- Vi mener det er riktig med noen ekstra gulrøtter for at flere skal ta i bruk elektriske varebiler, sier Solveig Schytz som er venstrepolitiker og leder av hovedutvalg for samferdsel i Akershus.

Unntaket vil gjelde «vanlige» grønnregistrerte varebiler.

– Det er jo en stor fordel for håndverkerne. Da har de enda en grunn til å handle elektrisk, konstaterer bilselger Ole Johnny Aas hos Birger N. Haug i Oslo.

Fra 1. juni måtte vanlige elbiler begynne å betale i Oslos bomstasjoner, selv om prisen er langt billigere enn for bensin- og dieselbiler. Elbilene må også ut med rushtidsavgift.

Nå kan en bieffekt bli at vanlige pendlere kjøper seg en varebil.

– Det er mulig at enkelte vil velge å spekulere i å skaffe elektrisk varebil for å slippe unna betaling av bompenger, sier direktør i OFV Øyvind Solberg Thorsen, men han tror ikke det vil gjelde mange, siden el-varebiler i dag er en god del dyrere enn diesel- og bensin-versjoner.

Powered by Labrador CMS