Nye el-sykler til Posten

Postens nye elektriske sykkel skal erstatte tradisjonelle varebiler

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Syklene lages av den engelske produsenten EAV, og Posten er det første selskapet som tar i bruk den største modellen med lastekapasitet på opp mot 2,5 kubikkmeter. I første omgang er det kjøpt inn to stykker.

- Disse syklene er en perfekt tilpasning til strengere regulering av biltrafikk i byene. Vi vil teste syklene i nordiske byer for å se hvordan vi best kan bruke dem til nytte for våre kunder. Samtidig er dette viktig for å bidra til godt bymiljø og for å nå vårt mål om alle våre kjøretøy skal være utslippsfrie innen 2025, sier pressesjef John Eckhoff i Posten i en pressemelding.

Bylogistikken vil i fremtiden foregå med kjøretøy som er mindre, og mer tilpasset områdene de kjører i. Posten jobber med flere tiltak for miljøeffektiv bylogistikk, blant annet samarbeidet i Elskede by med Ragn-Sells og KLP. Andre viktige satsinger er varesykler fra svenske Velove, Paxster fra norske Loyds, mindre el-kjøretøy fra Inzile og ulike el-varebiler.

- Vi er glade for å levere våre EAVans til Posten i Norge. Det er et godt eksempel på et logistikkselskap som tar tak i problemer med forurensing i byer i hele Skandinavia, sier Adam Barmy, som er grunnlegger og teknisk direktør i EAV Limited.

Leverandøren av syklene holder til i Oxford i England. Syklene blir etter planen å se i bygatene blant annet i Oslo og Stockholm fra oktober.

el-sykkel fra EAV, og Posten er det første selskapet som tar i bruk den største modellen med lastekapasitet på opp mot 2,5 kubikkmeter.
Powered by Labrador CMS