HER ER’N: Dette er den eneste offisielle skissen som foreløpig finnes av Tesla Semi. En lang rekke medier, både norske og internasjonale, brukte feilaktig bilder av konkurrenten Nikola One – en elektrisk lastebil som ble presentert i desember, og som blant andre Tine og Tenden Transport har forhåndsbestilt.
HER ER’N: Dette er den eneste offisielle skissen som foreløpig finnes av Tesla Semi. En lang rekke medier, både norske og internasjonale, brukte feilaktig bilder av konkurrenten Nikola One – en elektrisk lastebil som ble presentert i desember, og som blant andre Tine og Tenden Transport har forhåndsbestilt.

Tesla Semi: - Det blir noe helt nytt

GAMECHANGER: 28. september avdukes Teslas lastebil. Elon Musk & co håper og tror den vil revolusjonere bransjen.

Publisert

Det har vært kjent i et års tid at Tesla har jobbet med en elektrisk lastebil, og i påsken annonserte Tesla-sjefen Elon Musk at Teslas bidrag til godstransporten vil bli avduket og presentert i september. Nå er det også rapportert at lanseringen vil finne sted 28. september. 

Musk røpet ikke så mye da kan kom med annonseringen på Twitter: «Tesla Semi truck unveil set for September. Team has done an amazing job. Seriously next level.»

Budskapet er med andre ord: Den kommer. Og den er bra.

 

- Stor endring

Ikke så mye å gå på, med andre ord. Så da vi fikk sjansen til å slå av en prat med Teslas direktør for nye markeder i Europa, Midtøsten og Afrika, Peter Bardenfleth-Hansen under Nordic Delivery Conference i København nylig, prøvde vi å lokke ut litt ytterligere informasjon.

- I september presenterer vi den nye Tesla Semi. Det blir en stor endring. Det vil bli noe helt nytt, men jeg kan ikke si så mye annet enn å henvise til tweeten fra Elon Musk, sier Bardenfleth-Hansen til MT.

FLYR HØYT: Peter Bardenfleth-Hansen er Director of New Markets for EMEA (Europe, Middle East & Africa) hos Tesla. Han har tidligere vært Norden-sjef og håper Norge tar like godt imot Tesla Semi som vi har gjort med Teslas personbiler. Her foran en Tesla Model X under Nordic Delivery Conference i København.
FLYR HØYT: Peter Bardenfleth-Hansen er Director of New Markets for EMEA (Europe, Middle East & Africa) hos Tesla. Han har tidligere vært Norden-sjef og håper Norge tar like godt imot Tesla Semi som vi har gjort med Teslas personbiler. Her foran en Tesla Model X under Nordic Delivery Conference i København.

- Når blir lastebilen tilgjengelig for bestilling og når vil de første bli levert?

- Flere detaljer blir sannsynligvis gitt under avdukingen i september, er alt Bardenfleth-Hansen vil, eller kan, si.

Håper på Norge

- Norge har vært en svært viktig marked for Teslas personbiler, ser du for deg at det samme vil gjelde for lastebilen?

- Vi håper det.

Kortene holdes altså tett inntil brystet.

Teslas ambisjon er likevel klar og definert, nemlig: «Accelerate the world’s transition to sustainable energy».

- Dette krever drastiske endringer. Flere av de største CO2-utslipperne er i transportsektoren, så her må det gjøres noe, sa Peter Bardenfleth-Hansen, i sitt foredrag under Nordic Delivery Conference i København.

DELER MOTOR: Model 3 er billigvarianten fra Tesla, som rulles ut neste år. Lastebilen fra Tesla skal bruke samme motor som Model 3, men trolig én motor per hjul eller aksling.
DELER MOTOR: Model 3 er billigvarianten fra Tesla, som rulles ut neste år. Lastebilen fra Tesla skal bruke samme motor som Model 3, men trolig én motor per hjul eller aksling.

Model 3-motorer

Elon Musk har etter hvert røpet litt mer om lastebilen enn den lille informasjonen fra Twitter. Under en TED-konferanse ble kjent at Tesla Semi vil drives av flere Model 3-motorer, altså samme motor som i Teslas kommende billige personbil. Om det betyr en motor per hjul eller per aksling, eller lignende, gjenstår å se.

Musk forsikrer at bilen kommer til å være sterk nok, selv i det amerikanske markedet som er dominert av gigantiske dieselmotorer uten nevneverdig hensyn til miljøet.

- Den vil overgå folks forventinger til hva en elektrisk lastebil kan gjøre. Om du hadde en tautrekkekonkurranse, ville Tesla Semi trekke en diesel-lastebil i oppoverbakke, sa Musk under TED-konferansen.

– Dette kommer til å bli en veldig kvikk lastebil. Du kan kjøre den som en sportsbil, sa Musk, og avslørte samtidig at han allerede har prøvekjørt en prototype.

Selvkjørende

Siden oktober i fjor har alle bilene Tesla har laget hatt hardware-kapasitet til å være fullstendig selvkjørende. IT-folkene jobber fortsatt med å finpusse softwaren, slik at Tesla er klare til å rulle ut dette når lovgivning for selvkjørende biler etter hvert kommer på plass i ulike regioner.

Det vil være rimelig å anta at Tesla-lastebilen også er proppfull av all tilgjengelig hardware. Likevel tror Musk at det vil ta noen år før lastebilsjåfører ikke lenger trengs.

- Det vil ta noen år før lastebiler kan kjøre selv og før lovgivere har fått nok data til å føle seg komfortable med å ikke ha en sjåfør i bilen, sa Musk i et intervju med CNBC nylig.

Det selvkjørende systemet vil i begynnelsen bare samle data og sørge for økt sikkerhet.

- Jeg tror det er en stor forbedring av sikkerheten, for det skjer mange ulykker når sjåfører er trøtte bak rattet, sier Musk.

Noe som blir spennende å følge med på er om Tesla Semi vil ha fornuftig lengde og nyttelast til å være en vinner på det europeiske markedet. I USA er lengdebegrensningene så godt som ikke-eksisterende, mens de er svært strenge i Europa.

Sjåførens rolle endres

Han tror imidlertid at sjåførens rolle gradvis vil endres.

- Jeg tror sjåførens rolle vil omformes til å bli en «fleet manager». Jeg synes det er en mer interessant jobb enn å kjøre, sier Musk.

Selv om det er mye fantastisk ny teknologi i den kommende Tesla-lastebilen, er hovedpoenget likevel å spare penger og miljøet.

- Vi tror at Tesla Semi vil sørge for en stor kostnadsreduksjon innen godstransport, og samtidig øke sikkerheten i tillegg til at den blir morsom å operere, sa Musk da prosjektet først ble annonsert i fjor.