Emelie Hansson, holdbarhetsansvarig iLidl Sverige, Robert Falck administrerende direktør i Einride samt Johannes Fieber, administerende direktør i Lidl Sverige foran den første Einride T-Pod.

Lidl skal levere førerløst i Sverige

Neste høst innleder matvarekjeden Lidl et forsøksprosjekt med Einride om førerløs matdistribusjon.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Start up-selskapet Einride lanserte tidligere i år sin elektriske og førerløse lastebil. Nå har Stockholm-selskapet inngått et samarbeid med tyske Lidl om bli de første til å drive førerløs godstransport i Sverige.

Starter i 2018

Forsøkene skal innledes i Halmstad i løpet av tredje kvartal neste år, forutsett at alle nødvendige tillatelser da er på plass.

- Matvarebransjen er svært transportintensiv, noe som betyr store utslipp så lenge man fortsetter med fossilt drivstoff. I løpet av 2016 og 2017 gikk vi helt over til alternative drivstoff, som gass, biodiesel eller svanemerket diesel som reduserer transportørenes klimapåvirkning med 25 prosent. Gjennom å ta neste steg og gå over til elektriske lastebiltransporter kan transportens utslipp reduseres med oppimot 100 prosent. Einrides selvkjørende T-pod kan realisere dette gigantsteget i arbeidet vårt mot fossilfrie transporter, sier administrerende direktør i Lidl Sverige, Johannes Fieber.

T-Pod skal ha en rekkevidde på 15-20 mil og en makshastighet på 85 km/t.

Bakgrunnenf or Lidls nye initiativ er en regelendring som trådte i kraft 1. juli, som gir Transportstyrelsen mandat til å gi tillatelse til testing av selvkjørende kjøretøy på vanlige veier. Einride og Lidl har sammen innledet samtaler med Transportstyrelsen og planen er å fullføre en søknad før nyttår.

Teststrekningen Lidl vil bruke er fire kilometer lang, og inneholder to rundkjøringer, to kryss og en høyresving. Transporten skal i første omgang gå nattestid. Lagerpersonalet vil laste bilen, som tar rundt 15 paller, og butikkpersonalet vil så tømme bilen i begynnelsen av arbeidsdagen. Én forsyning per døgn vil dekke butikkens behov.

Store ambisjoner

Einrides T-pod er bare sju meter lang kan ta 15 paller og har en totalvekt på 20 tonn. Ambisjonene er store. Om kun tre år skal være produsert 200 enheter, og tanken er at disse skal trafikkere den logistikktunge strekningen mellom Helsingborg og Göteborg. Håpet er at kjøretøyene skal kunne håndtere rundt to millioner paller i året.

- Innenriks veitransport står for rundt 30 prosent av de svenske utslippene av drivhusgasser. Vårt mål er at T-poden skal stå for 40 prosent av de svenske veitransportene i 2035, noe som skulle redusere Sveriges utslipp med en like stor andel. Samarbeidet med Lidl er et viktig steg i den retningen, sier administrerende direktør i Einride, Robert Falck.

Powered by Labrador CMS