Volvo Trucks lanserer dobbelclutch

Volvo Trucks lanserer nå I-Shift Dual Clutch. Dette er, ifølge Volvo, den første girkassen på markedet med dobbelclutch for tyngre kjøretøy.

Publisert Sist oppdatert

Dette systemet skal gi clutchfri giring uten avbrudd i dreiemoment og kraftoverføring, og uten at lastebilen mister hastighet.

- I situasjoner som krever mange girskift, for eksempel i bakker eller på veier med mange kurver og skarpe svinger, løfter I-Shift Dual Clutch lastebilkjøringen opp på et nytt nivå. Hos Volvo Trucks er vi svært stolte over å kunne tilby dette  til kundene våre, sier Claes Nilsson, administrerende direktør for Volvo Trucks, i en pressemelding.

Kan velge to gir samtidig

I-Shift Dual Clutch er en girkasse som består av to inngående aksler og en dobbelclutch. Det betyr at det er mulig å velge to gir samtidig. Det er clutchen som er avgjørende for hvilket gir som for øyeblikket er aktivt. I-Shift Dual Clutch er basert på I-Shift, men den fremre halvdelen av girkassen har fått et nytt design med helt nye komponenter.

- Når du kjører, føles det som om du har tilgang til to girkasser. Når ett gir blir valgt i én girkasse, er det neste giret allerede klargjort i den andre. Med doble clutcher er det mulig å skifte gir uten avbrudd i kraftoverføringen. Det fører til at dreiemomentet opprettholdes samtidig som kjørekomforten blir vesentlig bedre, sier Astrid Drewsen, produktsjef med ansvar for drivlinjer hos Volvo Trucks i pressemeldingen.

(Illustrasjon over hvordan I-Shift fungerer fra den svenske lastebil-produsenten)

Tilgjengelig fra høsten 2014

I-Shift Dual Clutch skal være tilgjengelig fra høsten 2014 på Volvo FH.

Girkasser med doble clutcher blir allerede benyttet i person- og varebiler, men Volvo Trucks skal etter eget utsagn være den første produsenten i verden som tilbyr en tilsvarende løsning for serieproduserte tyngre kjøretøy.