Pakkeveksten fortsatte for PostNord i 2021, og selskapet regner med at den fortsetter i år også.
Pakkeveksten fortsatte for PostNord i 2021, og selskapet regner med at den fortsetter i år også.

Investerer for 700 millioner i 2022

De siste to årene har antall pakker levert av PostNord økt med 70 prosent. Det krever store investeringer.

Publisert

Antallet pakker fraktet av PostNord økte i førjulstiden med 10 prosent, sammenliknet med i 2020. Totalt i 2021 har pakkeveksten vært på hele 30 prosent og 70 prosent pakkevekst siden 2019, opplyser PostNord i en pressemelding.

Administrerende direktør i PostNord Norge, Robin Olsen, forteller om store investeringer i løpet av 2022.
Administrerende direktør i PostNord Norge, Robin Olsen, forteller om store investeringer i løpet av 2022.

– Pandemien har endret nordmenns handlemønster. Selv i andre halvår, som har vært mer normalt, hadde vi en vekst på 10 prosent vekst i pakketransport sammenliknet med tilsvarende periode i fjor. Den største veksten ser vi på hjemleveringer med 40 prosent, men også leveringer til hentesteder har hatt en vekst på 25 prosent, sier administrerende direktør i PostNord Norge, Robin Olsen.

Det som var spesielt i 2020, var at også sterk vekst i pakker til butikker på 15 prosent. Dette er drevet av at «klikk og hent» i butikk har blitt stadig mer populært valg for forbrukere.

Robin Olsen mener at veksten i varehandelen, både i butikk- og netthandel, vil fortsette ut i 2022.

– Vi forventer en sterkere netthandelsvekst og en høyere vekst i antall pakker totalt inn i 2022, enn økningen vi har sett i annet halvår 2021.

Bygger terminaler

– Pakkeveksten og forventninger om ytterligere vekst fremover er en viktig årsak til at PostNord investerer i nye terminaler med betydelig økt sorteringskapasitet. De nye terminalene i Drammen, Kristiansand og Bergen har en investeringsramme på nærmere 700 millioner kroner bare i 2022, sier Robin Olsen.

I tillegg til terminalene i Drammen, Bergen og Kristiansand er den nye produksjonsmodellen i Oslo klar. Et nytt sorteringssytem som vil øke presisjonen og gi mer effektiv logistikk er implementert på Langhus – dette for å avlaste Alfaset som har nådd sin kapasitetsgrense.

– Kapasiteten på Alfaset-terminalen i Oslo var sprengt, derfor utvides Langhus fra en mellomstor terminal med en kapasitet på cirka 50 000 pakker i døgnet til en stor terminal som kan håndtere 150 000 pakker i døgnet. Utvidelsen er en viktig investering for forbrukerne, men også for å sikre at nettbutikkene kan levere raskt og bli med på veksten i netthandelen, forteller Olsen.

3000 pakkeautomater

I tillegg har også InNight flyttet til Berger (nord for Oslo). Dette for å sikre kvaliteten, samt en bedre lokasjon som gjør at PostNord ligger bedre til for mange av kundene. PostNord har også utplassert 800 pakkeautomater i 2021, og med en videre utrullingsplan i 2022 vil logistikkselskapet få totalt 3000 pakkeautomater.

PostNords Europabarometer Norske forbrukere har en sterk interesse i grenseoverskridende netthandel. Den tyske motegiganten Zalando topper listen over favoritter med hele 43 prosent, men de amerikanske markedsplassene Wish og eBay kommer på henholdsvis andre- og tredjeplass.

Powered by Labrador CMS