Gule, grønne, Formel 1-fly

Bruker bærekraftig flydrivstoff for å kutte utslippene fra motorsportens mest prestisjefylte gren. 

Publisert

Formel 1 investerer i DHLs GoGreen Plus-tjeneste om bruk av bærekraftig flydrivstoff (SAF) for å redusere klimagassutslipp for flyfrakt.

Fra og med transport til Australias Grand Prix i mars i år, har Formel 1 samarbeidet med DHLs GoGreen Plus-tjeneste for å redusere klimagassutslipp med cirka 80 prosent per flytur ved bruk av SAF (Sustainable Aviation Fuel) sammenlignet med konvensjonelt flydrivstoff.

SAF er produsert av fornybare kilder, som landbruksbiomasse og brukt matolje, og representerer et betydelig skritt mot lavere klimagassutslipp innen luftfarten.

– Vårt langvarige partnerskap med Formel 1 er bygget på en felles lidenskap for innovasjon og ‘excellence’. Vi er forpliktet til å bruke vår ekspertise til å støtte Formel 1 med å transportere biler og annet utstyr rundt om i verden på en mest mulig effektiv måte. Med 40 års ekspertise innen motorsportlogistikk, er vi fokusert på å identifisere måter å redusere klimagassutslippene på, og å gjøre motorsport mer bærekraftig, sier Paul Fowler, Head of DHL Motorsports Logistics.

Siden Australia Grand Prix er rundt 20 prosent av cargo-flightene knyttet til Formel 1 fløyet med SAF som drivstoff.

SAF for Formel 1-logistikk kjøpes og overføres gjennom verdikjeden via «book and claim»-systemet. Dette systemet gjør det mulig å skille ut spesifikke miljøegenskaper fra fysiske produkter, som reduserte klimagassutslipp, og overføre dem til en annen del gjennom et register. Kjøpere og selgere kan delta uten direkte involvering i den fysiske forsyningskjeden til drivstoffet. Ved kjøp «bestiller» kjøpere en spesifisert mengde bærekraftig drivstoff og «fordrer» utslippsreduksjoner mot sine bærekraftsmål, og oppnår miljømessige fordeler uten fysisk besitte drivstoffet.

Powered by Labrador CMS