PARTNER: DHL leier en 747-maskin fra Atlas Air til flygningene.

Lakselv til Seoul på 20 timer

To ukentlige avganger med Boeing 747-maskiner fra Gardermoen, bidrar til at ledetiden for norsk fisk til Asia blir mer enn halvert.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Økt eksport av norsk sjømat med dårlig tid har de siste par årene ført til en solid vekst i antall fraktavganger fra Oslo Lufthavn Gardermoen.

- DHL har som mål å være ledende innen sjømatlogistikk fra Norge. Vårt samarbeid med Avinor har vært svært konstruktivt, og det er gledelig å nå kunne presentere enda en rute som er tilpasset sjømatnæringen. Med denne ruten gir vi tidsbesparende forbindelser til Sør-Korea og Kina for våre kunder og tilgang til DHL sitt globale nettverk, forteller Henk Venema, Senior Vice President og Global Head of Network Carrier Management i DHL Global Forwarding.

Jorda rundt

ØKER: DHL har nå to ukentlige avganger med Boeing 747 fra Gardermoen.

8. september tok DHL i bruk et eget Boeing 747-400 lastefly som sender sjømat fra Oslo til Seoul og Shanghai to ganger ukentlig. Videre vil denne nye løsningen også forbedre effektiviteten i handelsruten over Stillehavet ved å inkludere jorda-rundt-flyvninger.

- Vi har i ett års tid samarbeidet tett med DHL Global Forwarding om å etablere nye flyruter som kan betjene den sterke globale etterspørselen etter norsk sjømat, sier Martin Langaas, direktør for cargo i Avinor. 

Stor vekst

Hittil i år har Oslo lufthavn hatt en vekst på 32 % på flyfrakt. Når DHL nå setter opp en ny rute til Seoul og Shanghai to ganger i uken, styrker Oslo lufthavn den allerede sterke veksten i fraktkapasitet til utlandet.

ETTERTRAKTET: – Norsk sjømat er populært i markeder verden over. Derfor er det viktig å gi slike produkter gode internasjonale fraktforhold, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen, som også jobber for å realisere et gigantisk sjømatsenter ved OSL.

- Dermed vil vi også bringe de ulike regionene i Norge nærmere verdensmarkedene. Avinors tette samarbeid med DHL har resultert i flere nye ruter, deriblant mellom Oslo lufthavn og Lakselv og nå til Seoul og Shanghai. Dette gjør norsk eksport av sjømat mer konkurransedyktig og styrker Oslo Lufthavns posisjon som det ledende knutepunktet for flyfrakt i Norden.

Tirsdag og fredag

Den nye ruten fra Oslo lufthavn til Seoul og Shanghai vil bli fløyet to ganger ukentlig, på tirsdager og fredager, med en Boeing 747-400.

- Som en internasjonalt ledende logistikkleverandør og tilbyder av global handel forplikter Deutsche Post DHL Group seg til alltid å hjelpe kundene sine med effektive løsninger innen logistikk. De nye jorden-rundt-flyvningene våre viser ikke bare til hvordan kapasiteten for norsk sjømateksport vil øke, men også til hvilken kreativ og kundeorientert tilnærming Global Forwarding-avdelingen vår har til dagens situasjon, sier administrerende direktør i Deutsche Post DHL Group, Frank Appel, i forbindelse med lanseringen på Oslo Lufthavn.

747-maskinen vil gå i rute fra Brussel til Oslo, Seoul, Shanghai, Cincinnati og tilbake til Brussel igjen. Flyet tar av i Brussel og henter sjømaten i Oslo. Deretter flys det til Seoul, hvor sjømaten blir levert og flyet blir lastet på nytt med annen generell last som skal videre til Kina. Denne prosedyren gjentas så i Shanghai og Cincinnati før flyet returnerer til Brussel.

Økt frekvens fra Lakselv

Flygningene fra Oslo settes i sammenheng med DHL-ruten fra Lakselv Banak, som nå også skal gå to ganger i uken.

- Fra Nord-Norge vil vi med dette tilby et helt unikt produkt for landsdelen knyttet opp mot vår eksisterende rute fra Lakselv til Oslo lufthavn. Innen 24 timer vil sjømaten være levert fra Lakselv til markedene i Sør-Korea og Kina. I forbindelse med vår nye rute til Seoul og Shanghai utvides også vår rute fra Lakselv til to avganger i uken, sier Trond Ørjan Olsen, Head of Airfreight, DHL Global Forwarding, Freight Norway.

20 timer

Fra utspringet, som er kun 100 km fra Nordkapp, og til den endelige destinasjonen i Korea er den totale leveringstiden blitt redusert fra 48 til 20 timer.

– Gitt vår ekspertise innen temperaturstyrte logistikkløsninger og rask transport med fly, sørger vi for at sjømaten ankommer destinasjonen i best mulig tilstand, sier global sjef for flyfrakt i DHL Global Forwarding, Ingo-Alexander Rahn.

– Ved å mer enn halvere leveringstiden samtidig som vi tilbyr sømløse logistikkløsninger vil vi bidra til å hjelpe den norske fiskeindustrien med å vokse og å vinne betydelig markedsandel over hele verden med sjømat av høy kvalitet. Ved siden av å levere gode transportløsninger for fersk sjømat til Asia, bidrar DHL til en logistisk tilgjengelighet som forbedrer den globale tilførselen av ferskvarer som er avhengige av kort leveringstid, legger han til.

Powered by Labrador CMS