Dette dekket har ikke noe på veien å gjøre, verken om sommeren eller vinteren. Foto: Statens vegvesen

«Fersket» vogntog hos bedrift

Statens vegvesen var bedriftbesøk i forbindelse med samarbeidsprosjektet «Trygg Trailer». Det var uheldig for sjåføren og bileieren på et vogntog som skulle lastes.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Trygg Trailer er et samarbeidsprosjekt mellom Statens vegvesen og transportkjøpere. Bedriftene får informasjon om vinterdekk- og kjettingkrav av Vegvesenet slik at de ansatte kan foreta en enkel sjekk av «sine» vogntog. Vogntog som kommer til bedriften og ikke er godt nok rustet, kan bli nektet last.

- Vi hadde et samarbeidsmøte torsdag 10. november med en bedrift i Glåmdals-området, der vi hadde sjekk på en bil som kom for å laste opp. Logistikkansvarlig hos bedriften følte at dette ikke var rett kjøretøy med tanke på transport for deres varer. Det var et ønske om at vi kunne se nærmere på vogntoget sammen med bedriften, sier fagleder Geir Thomas Finstad i Utekontroll Hedmark faggruppe.

Kontrollen avdekket at tre dekk på den norskregistrerte trekkvogna og tre dekk på den norskregistrerte semitraileren var under lovlig minimum på dybden i dekkmønster. Dette resulterte i et gebyr på 4500 kroner.

Transportkjøperen ønsket at Statens vegvesen fullførte kontrollen av vogntoget og dets utenlandske sjåfør på deres område. Ved den videre kontrollen ble det avdekket at toårskontrollen på fartsskriveren ikke var utført.

Trygg Trailer skal bidra til økt fokus på teknisk stand på lastebiler (spesielt vinterdekk/kjetting). Dette skal blant annet bidra til:

  • Økt trafikksikkerhet
  • Bedre fremkommelighet vintertid
  • Kortere/ mer forutsigbar transporttid
  • Økt lønnsomhet
  • Bedre arbeidsvilkår (for sjåførene)
Powered by Labrador CMS