Betyr dekkmerkingen trygghet?

Er du en av de mange som tror at om dekket er M+S-merket så har du godt feste på våre vinterveier? Kanskje på tide å revurdere?

Publisert Sist oppdatert

30. august sendte samferdselsminister Marit Arnstads departement ut en pressemelding om krav til vinterdekk og mønsterdybde for kjøretøy over 3500 kg fra vinteren 2013. Dette reglementet er nå endret i forskrift for bruk av kjøretøy § 1-4.

Hva betyr dette i praksis? At alle kjøretøy over 3500 kg som ferdes på norske veier må ha dekk med 5 mm mønster, og dette er jo bra, men det at dekket er merket med M+S (som står for gjørme og snø) betyr i praksis ingenting. Det er nemlig opp til produsenten selv å bestemme om dekket skal M+S merkes. Det finnes ingen formelle krav til slik merking fra EU, som er den regulerende myndigheten Norge her forholder seg til.

Denne uken kom det for øvrig unntak fra regelen, siden det ikke finnes godkjente dekk til mange typer kjøretøy over 3,5 tonn. Les mer om dette her.

EU-reglementet

I dagens EU reglement 117.02 står det følgende:

- § 4.2.6 Inskripsjonen M+S eller M.S eller M&S dersom et dekk er designet for å sikre, i gjørme og ny eller smeltende snø, en ytelse bedre enn et vanlig dekk.

- § 4.2.7 «Alpin» symbolet («3-toppet fjell med snøkrystall (3PMSF)» se Annex 7 Apendix 1)for alle kategorier dersom dekket er klassifisert i kategori for bruk i «snø».

Organisasjonen til de europeiske dekkprodusenter (ETRTO) har foreslått å spesifisere dette bedre.

I forslaget til endringer i EU-reglement 117.02 står det følgende:

- § 2.50 «Snødekk» betyr et dekk hvor mønster og struktur er designet for å forbedre trekkraften i gjørme, ny snø eller smeltende snø og har bedre egenskaper enn et ordinært dekk. Mønsteret til et snødekk består generelt sett av spor og/eller solide blokkelementer med bredere avstand en på et ordinært dekk. Disse dekkene er merket på minst en sidevegg med bokstavene «M» og «S» (f.eks. MS, M/S, M&S, M + S, etc.)

- § 2.51 «Snødekk for bruk under ekstreme forhold» kjennetegnes av et «tretoppet fjell med en snøkrystall» symbol på sideveggen ved siden av M+S merket. Til sammen indikerer disse merkene snøgrep- egenskaper som er relative til ASTM E1 136-10 standard referansedekk (SRTT)

Ingen kriterier for M+S

I det samme skrivet kommer det klart frem at M+S merkingen ikke skal oppfylle noen spesifikke teststandarder.

Den europeiske dekkorganisasjonen starter sin beskrivelse av et vinterdekk med at definisjonen av et vinterdekk varierer i de nasjonale EU-lovene. Harmonisering av definisjonene, som et første skritt og kravene som et andre skritt, vil være høyst ønskelig for å kunne forbedre trafikksikkerheten i EU.

Videre står det i beskrivelsen av et vinterdekk følgende:

- Dekk merket M+S har et mønster og materialer som er designet slik at kjøreegenskapene i gjørme og på snø er bedre enn med normale standarddekk. Dette er en produsents erklæring.

Fra november 2012 er også 3PMSF-symbolet implementert i UNECE 117 regelverket, men M+S vil også være en lovlig merking, uten å være linket opp mot en lov om minimumsegenskaper for vinterforhold.

Tror 3PMSF kommer

Hroar Braathen, daglig leder i Dekkimportørenes Forening, regner med at vi etter hvert vil få en egen dekkmerking som er bedre tilpasset de nordiske bruksområdene.

- M+S-merkingen er en amerikansk merking, og vi vil etter hvert få 3PMSF-merkingen å forholde oss til her i Europa. M+S-dekkene som benyttes på vinterføre, skal ha et grovere mønster og har gjerne to gummiblandinger, hvor den mykeste blandingen er ytterst. De fleste lastebileiere bytter dekk på høsten og ender med en blanding som er bedre tilpasset sommerføre når det ytterste laget er utslitt etter endt vintersesong.

- Hadde det vært et alternativ å knytte vinterdekkreglementet opp mot 3PMSF-merkingen som faktisk har et kvalitetskrav?

- Jo, men det er nok et litt lengre lerret å bleke for å få dette inn i regelverket på en skikkelig måte, og da vil nok M+S-merkingen forsvinne.

- Er 3PMSF-kravet tilstrekkelig til å gi god nok sikkerhet på Nordiske vinterveier?

- Denne merkingen vil etter hvert være tilfredsstillende for å sikre dekk-kvaliteten, men foreløpig er det noen mangler i reglementet.

Egne vinterdekkserier

De aller fleste dekkprodusentene har egne vinterdekk-serier, som er egnet for kjøring her i nord-områdene. Samtidig finnes det en rekke M+S-merkede dekk som helt klart ikke er egnet for ferdsel på våre vinterveier.

Under en presentasjon av Goodyears nye lastebildekkserier, fortalte Goodyear at kundeundersøkelser foretatt før utviklingen av deres nye dekkserie viste at et «helårsdekk» som tilfredsstilte kravene i de ulike markedene, var å foretrekke. Resultatet er at de nye drivakseldekkene i KMAX- og Fuelmax-seriene er å finne på listen over 3PMSF-dekk. Dette gjør disse drivakseldekkene lovlige for helårsbruk i alle de europeiske landene. Selv spesifiserer Goodyear at de har vinterdekkserien UltraGrip som har vinteregenskaper som passer bedre for våre forhold.

Continental har M+S-merking på alle sine drivakseldekk, og Bridgestone har flere vinterdekkserier, både spesielt for nordiske forhold og for det europeiske markedet.