Godsterminalen i det blå?

– Dette er alvorlig. Store investeringer fra transportbransjen trues av flertallet i bystyret.

Publisert Sist oppdatert

Styreleder Knut Eriksmoen i NHO Logistikk og Transport Midt-Norge er ikke nådig i sin kritikk av Trondheim bystyres vedtak om utbygging av godsterminalen i ett trinn på Torgård. Eriksmoen, som også er divisjonsdirektøren i Schenker, tror dette kan føre til forsinkelser og svekkelse av togets konkurransekraft. Han fremhever også at en samlet utbygging av godsterminal i ett trinn vil forsinke prosessen betydelig, og kan i verste fall bety en enorm overføring av gods fra bane til vei mellom Østlandet og Trøndelag.

6,7 milliarder

– Nå er det på høy tid at det politiske flertallet i Trondheim åpner øynene for hva som vil være konsekvensene av vedtaket. Selvsagt skulle våre medlemmer gjerne sett at alt ble bygd samtidig. Men det innebærer en estimert kostnad på 6,7 milliarder kroner. Kostnader i denne størrelsesorden vil skape en årelang, politisk dragkamp. I verste fall vil ikke en godsterminal bli realisert i det hele tatt, sier Eriksmoen.

Han viser også til de mange samferdselsprosjekter det ropes om penger til.

– Ny terminal i Trondheim kan i verste fall bli taperen i dette spillet. Schenker har holdt til på Heimdal i mange år. Til sommeren starter PostNord og Posten/Bring bygging av sine anlegg til flere hundre millioner på Torgård.

Forutsigbarhet

– Tilhørende industri er også i gang med store investeringer i det samme området. Vår bransje trenger forutsigbarhet. Det er bekymringsfullt at bystyreflertallet ikke forstår dette, sier Eriksmoen som er overbevist om at trinnvis utbygging på Torgård vil gi raskere igangsettelse.Det er Samferdselsdepartementet og regjeringen som skal ta endelig stilling til om og hvor ny terminal skal komme. 

Også Helleland 

Også leder i Stortingets transportkomité, Linda Hofstad Helleland (H) frykter at bystyrevedtaket i Trondheim kan føre til utsettelse av godsterminalbygging i lang tid. 

- Hvis alt skal bygges i ett trinn, er jeg redd kostnadene blir så høye at Stortinget ikke vil gå inn for prosjektet, sier Hofstad Helleland. 

Jernbaneverket har anbefalt en løsning for utbygging av terminalen og tunnelen gjennom Vassfjellet i to trinn. Bystyret derimot vil bygge alt i en jafs, noe som Helleland frykter vil koste mer enn Stortinget vil akseptere.