Trucktech i Fredrikstad blir forhandler av gaffeltrucker fra Crown. Her står daglig leder Magnus Pettersen (til venstre) og Runar Espenes foran teleskoptrucker fra Dieci og en Hyundai, som er blant de andre merkene i Trucktechs portefølje.
Trucktech i Fredrikstad blir forhandler av gaffeltrucker fra Crown. Her står daglig leder Magnus Pettersen (til venstre) og Runar Espenes foran teleskoptrucker fra Dieci og en Hyundai, som er blant de andre merkene i Trucktechs portefølje.

Trucktech blir norsk Crown-forhandler

FREDRIKSTAD: – Vi fikk en forespørsel fra Crown direkte, om vi var interessert. Og de var vi jo, sier daglig leder i Trucktech Magnus Pettersen.

Publisert

Amerikanske Crown er rangert som den femte største produsenten av gaffeltrucker i verden målt etter omsetning. Nå håper selskapet å kapre markedsandeler i Norge med Fredrikstad-baserte Trucktech som ny forhandler.

Avtalen ble nylig signert med Crowns europeiske hovedkontor i München, forteller Magnus Pettersen i Trucktech. Nå gleder han seg til å gå offensivt ut i det norske markedet med et kvalitetsmerke.

– Crown passer oss bra, og er et godt supplement til de større truckene vi selger fra Hyundai, sier han.

Han forteller at det var Crown som tok kontakt med Trucktech, etter å ha analysert det norske markedet på jakt etter den mest aktuelle forhandleren.

– Så kom de hit for å sjekke hvem vi var og hvordan vi jobber, forteller Pettersen.

Nå er avtalen altså i boks, og Pettersen håper at kvaliteten på truckene skal gjøre at de etter hvert selger seg selv.

– Crown jobber hele tiden for å effektivisere for kunden. Dessuten er dette kvalitetsmaskiner, og om du kjører analyser over maskiners levetidskostnader, vil Crown komme godt ut, sier han.

Crown feirer 75-årsjubilieum i 2020 og kan tilby det aller meste innen lagertrucker.
Crown feirer 75-årsjubilieum i 2020 og kan tilby det aller meste innen lagertrucker.
Crown-truckene til det europeiske markedet blir produsert ved selskapets fabrikk i tyske Roding.
Crown-truckene til det europeiske markedet blir produsert ved selskapets fabrikk i tyske Roding.
Crown er en anerkjent og stor produsent av lagertrucker, og vant i sommer en Ifoy-pris for beste høytløftende lagertruck med Crown ESR 1000, som har den høyeste heve- og senkehastigheten på markedet.
Crown er en anerkjent og stor produsent av lagertrucker, og vant i sommer en Ifoy-pris for beste høytløftende lagertruck med Crown ESR 1000, som har den høyeste heve- og senkehastigheten på markedet.

Skal bygge sten på sten

Pettersen forteller at Crown håper at Trucktech kan bidra til å øke salgsvolumet av Crown betydelig i Norge, men at det ikke betyr at man har dårlig tid med vekst.

– Det å bli store med Crown neste år, tror jeg ikke er realistisk, men vi skal vise oss fram. Vi skal bygge opp et demolager og få trucker ut i markedet. Og de som kjøper Crown nå, kommer til å kjøpe flere om fem år, lover Pettersen.

Tidligere er det Scantruck i Bærum som har vært norsk Crown-forhandler, men uten at det er blitt store volumer av det.

– Det har jo vært solgt Crown jevnt i Norge, men vi skal gjøre det større. Vi er rustet til å håndtere mer volum, og har et landsdekkende servicenettverk, sier Pettersen.

Både fiskerisektoren og innen warehouse håper Pettersen at Crown sakte, men sikkert vil kapre markedsandeler. Selv om de første truckene ennå ikke hadde ankommet Trucktech på Øra i Fredrikstad da MT var på besøk, er de første salgene gjort. Nor-log Thermo har bestilt fem sniler til kjøring i vått og kaldt miljø.

– Fiskeindustrien blir en nøkkel, for dette er trucker som tåler godt de tøffe forholdene, sier Pettersen.

Tysk-produsert

Crowns lagertrucker til det europeiske markedet produseres ved Crowns fabrikk i Roding noen mil nordøst for München i Tyskland. Anlegget er én av Crowns totalt 19 fabrikker verden over. Det globale hovedkontoret ligger i New Bremen i Ohio.

Pettersen forteller at Crown produserer 90 prosent av delene til truckene sine selv, og at det bidrar til den høye kvaliteten.

Les mer om Trucktechs planer for Crown i Norge i neste utgave av Moderne Transport.