UTEN UTSLIPP: Med elektrisk drivlinje kan Combi-XLE jobbe både utendørs og innendørs uten at luftkvalitet og støynivå inne ødelegges.
UTEN UTSLIPP: Med elektrisk drivlinje kan Combi-XLE jobbe både utendørs og innendørs uten at luftkvalitet og støynivå inne ødelegges.

Combilift Combi-XLE:
Stille, sterk og stabil

De nye fireveistrucken fra Combilift kan håndtere ekstra tunge løft og takler ujevnt underlag med glans.

Publisert

Combilift Combi-XLE

Elektrisk fireveistruck
Løftehøyde: 4040 mm
Løftekapasitet: 5000 kg
Maks kjørehastighet: 14 km/t
Egenvekt: 7100 kg
Lengde: 2525 mm
Bredde: 2360 mm
Batteri: 80 V/700 Ah

Combilift har utvidet sin serie med elektriske fireveisstrucker med nye Combi-XLE. Den kan skilte med fem tonns løftekapasitet og god fremkommelighet, noe som gjør den ekstra interessant for utendørsjobbing i det Skandinaviske markedet, opplyste Combilift-CEO Martin McVicar da han lanserte trucken på en digital pressekonferanse.

– Den har noen unike egenskaper. Ser man på de tøffe forholdene i Skandinavia om vinteren, vil dette produktet fungere meget godt, også på snø og is, sa McVicar.

Høyere og større

Noe av det som gjør Combi-XLE spesielt egnet til dette er at den har høyere bakkeklaring enn tidligere Combilift-modeller, samt større og mønstrede dekk. Trucken har også kontinuerlig trehjulsdrift, med én elektrisk motor til hvert hjul. Alt dette øker fremkommeligheten.

Hastigheten og retningen til hvert enkelt hjul styres automatisk slik at krappe svinger kan gjennomføres uten unødig dekkslitasje.

SOLID: Store mønstrede dekk og en romsligere kabin bidrar til økt komfort og fremkommelighet.
SOLID: Store mønstrede dekk og en romsligere kabin bidrar til økt komfort og fremkommelighet.
MILJØFOKUS: I produksjonen har Combilift harde miljøkrav, og 92 prosent av truckens komponenter er 100 prosent gjenbrukbare.
MILJØFOKUS: I produksjonen har Combilift harde miljøkrav, og 92 prosent av truckens komponenter er 100 prosent gjenbrukbare.

– Styringen er hydraulisk synkronisert uten elektronisk kontroll. Det gir maks pålitelighet for utendørsbruk, sier McVicar.

Komforten er også blitt bedre i den nye Combi-XLE med mer romslig førerplass.

Det grønne og miljøvennlige perspektivet har vært viktig for Combilift. I lanseringen av trucken ble naturprogramlegenden Sir David Attenborough brukt for å understreke dette faktum. Samtidig har Combilift snudd hver stein for å gjøre truckene sin mer miljøvennlig, blant annet gjennom å bruke vannbasert maling.

– Vi laget vår første elektriske C-serie for over 18 år siden, og nå er 60 prosent av truckene vi produserer elektriske. Ettersom flere og flere av kundene våre velger elektrisk, er det opplagt at de er like dedikert til bærekraft og sirkulær økonomi som vi er, sier McVicar.

Sterk

Elektrisk drivlinje har ikke gått utover kapasiteten, understreker McVicar.

– Teknologien vi har bygget inn i Combi-XLE gjør at den yter like godt som en diesel- eller LPG-drevet truck når det gjelder håndtering av store og tunge lass, sier han.

Hos den norske forhandleren Materialhåndtering, gleder man seg til å tilby den nye trucken til nye og eksisterende kunder.

NY MASKIN TIL SALGS: Jørund Woll i Materialhåndtering mener at nye Combi-XLE passer godt inn i en allerede solid serie med fireveistrucker fra Combilift.
NY MASKIN TIL SALGS: Jørund Woll i Materialhåndtering mener at nye Combi-XLE passer godt inn i en allerede solid serie med fireveistrucker fra Combilift.

– Det er en veldig interessant tilførsel for oss. For eksempel har oljeindustrien ventet på større elektriske maskiner, sier daglig leder Jørund Woll til MT.

Redusert plassbehov

Han trekker også frem de «vanlige» fordelene med en fireveistruck, nemlig at den er plassbesparende siden man kan ha reoler stående tettere og at trucken både er en motvektstruck, sidelaster og skyvemasttruck på en gang.

– Man sparer plass og slipper å skifte truck. Det tar bare to-tre sekunder fra man kjører fremover til man kjører sidelengs, forklarer Woll.

– Denne gleder jeg meg til å selge. Spesielt på anlegg som har litt røft terreng og stigninger, vil denne trucken være god, konkluderer han.

Powered by Labrador CMS