BEVISSTGJØR Coca-cola har tatt grep og bruker flasker i resirkulert plast, og sender samtidig et budskap på flaskene.
BEVISSTGJØR Coca-cola har tatt grep og bruker flasker i resirkulert plast, og sender samtidig et budskap på flaskene.

Coca-Cola går foran

Gjennom å levere alle sine norskproduserte flasker som 100 prosent resirkulert plast, reduserer Coca-Cola forbruket av ny plast med 4300 i året.

Publisert

All plasten i flaskene Coca-Cola produserer her i landet (blant annet Coca-Cola, Fanta, Sprite og Urge) vil heretter være 100 % resirkulert¹. Dette sparer samfunnet for 4 300 tonn ny plast i året, og reduserer klimautslippene fra selskapets norske flaskeproduksjon med 28 prosent, opplyser Coca-Cola Norge.

For å markere endringen, har Coca-Cola endret etiketten sin en periode, og klistret på en klar oppfordring til Ola og Kari Nordmann: «Pant meg igjen».

Norge er et av de første landene i verden der Coca-Cola gjennomfører overgangen til 100 prosent resirkulert plast. Det er fordi Norge har verdens kanskje beste system for retur av drikkevareemballasje – den norske panteordningen. Endringer som denne kan dermed være et steg på veien mot en sirkulær økonomi for drikkevareplast – et lukket kretsløp der all slik plast samles inn, gjenvinnes og brukes på nytt. Derfor er panting et viktig tema i kampanjen for å lansere de nye flaskene.

– Med flasker i 100 prosent resirkulert plast vil Coca-Cola bidra på veien mot en sirkulær økonomi for norsk drikkevareplast. Når vi nå introduserer disse nye, bærekraftige plastflaskene, er derfor noe av det viktigste for oss i Coca-Cola å fokusere på betydningen av den gode panteordningen vi har i Norge, sier Per Hynne, kommunikasjonsdirektør i Coca-Cola, og fortsetter:

– Derfor bruker vi nå mye plass – blant annet den viktige logoplassen på etikettene – til å fortelle om bærekraft, og betydningen av sirkulær økonomi: Hva det er, og hvordan vi alle kan bidra – blant annet gjennom å ivareta gode pantevaner, fortsetter Per Hynne.