Rederigiganter slår seg sammen

Maersk, MSC og CMA CGM slår sammen sine fartøy til én enorm flåte.

Publisert Sist oppdatert

Over hele verden vil de tre store rederiene samordne sine transporter med 255 skip på 29 ruter i et samarbeid de kalle P3. De tre selskapene vil likevel ha selvstendige salgs-, markeds- og servicefunksjoner, og de vil fortsatt eie sine egne skip.

Flåten vil ha en kapasitet på 2,6 millioner TEU, der Maersk vil stå for 42 prosent, MSC for 34 prosent og CMA CGM for 24 prosent. Maersk nye gigantskip, Triple-E, vil være en del av samarbeidet.

Fordelene ved samarbeidet er at alle selskapene vil oppnå større fleksibilitet overfor transportkjøperne. Det kommer for eksempel til å være åtte ukentlige avganger fra Asia til Europa. Svakere vekst enn ventet i bransjen, og overkapasitet i markedet har gjort at rederiene har vært nødt til å se på effektiviteten. Samarbeidet vil ifølge Maersk utnytte skipenes kapasitet på en bedre måte. Samarbeidet vil også omfatte transatlantiske ruter og ruter over Stillehavet.

 

Fartøyene vil dirigeres fra en felles sentral, men kommer fortsatt til å være i hvert enkelt selskaps eie. Det er ventet at den endelige avtalen om samarbeidet vil undertegnes i løpet av året, og at de første fellesseilingene vil kunne skje i løpet av andre kvartal neste år, dersom konkurransemyndighetene ikke stikker kjepper i hjulene.