Gigantallianse på sjøen

Verdens tre største containerrederier forener krefter.

Publisert Sist oppdatert

P3 Network er navnet den nye samarbeidsalliansen vil gå under. Målet med at Maersk Line, MSC og CMA CGM inngår en operasjonell allianse, er ifølge pressemeldingen for å forbedre og optimere drift og servicetilbud, ikke minst gjennom bedre utnyttelse av skipene. Det ventes at rederiene blir enig om den endelige samarbeidskontrakten i fjerde kvartal. Dersom samarbeidsavtalen går igjennom hos relevante konkurransemyndigheter, er planen at samarbeidet trer i kraft i andre kvartal neste år.

2,6 millioner TEUs

Hyppigere frekvenser og mer fleksible tilbud, er gevinstene kundene skal høste av dette samarbeidet. P3 Nettverket skal blant annet tilby åtte ukentlige seilinger mellom Asia og Nord-Europa. For å ivareta kundenes interesser etableres et uavhengig «joint-vessel operating centre».

Det er på de tre handelsrutene Asia-Europa, samt Stillehavs- og Atlanterhavstrafikken det vil opprettes et samarbeid (29 loop’er). Hele 255 skip inngår i nettverket som har en samlet kapasitet på 2,6 millioner TEUs, noe som tilsvarer over en tredjedel av verdens samlede containerflåte. Danske Maersk Line vil alene bidra med 1,1 millioner TEUs, sveitsiske MSC (Mediterranean Shipping Company) bidrar med 900.000 TEUs og franske CMG CGM med 600.000 TEUs.

Rederiene vil fortsatt eie og/eller chartre skipene, slik at de har uavhengig salg, marketing og servicefunksjoner. Det betyr for eksempel at de av Maersk Lines kunder som ønsker å benytte seg av tidsgarantien Daily Maersk, fortsatt skal kunne benytte dette tilbudet.

Samtaler i et halvt år

Da katta ble sluppet ut av sekken i formiddag kunne Vincent Clec, Chief Trade and Marketing Officer i Maersk Line, fortelle til det danske nyhetsbyrået Ritzau at samtalene mellom de tre rederiene har pågått det siste halvåret.

Han trodde heller ikke samarbeidsavtalen direkte vil føre til noen etterlengtede rateøkninger.

- I prinsippet vil det ikke ha noen direkte virkning, for det er ikke vekst i markedet og det blir heller ikke noen endring i kapasiteten, uttaler han.

Clec siteres også på at han ikke tror rederiene, verken enkeltvis eller samlet, vil kapre markedsandeler som følge av avtalen.