Her henger Volvo-sjefen

Claes Nilsson er adm. direktør i Volvo Trucks, og nøler ikke med å stå på en lastebil som dingler mer enn 20 meter oppe i luften.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Han har en fremtredende rolle i en film der Volvos nye anleggsbil blir satt på prøve.

- Jeg må innrømme at jeg hadde sommerfugler i magen, og jeg lurte flere ganger på hva jeg hadde begitt meg ut på. Jeg er ingen fjellklatrer, og jeg liker ikke høyder. Men jeg hadde lovet å utføre stuntet, så jeg kunne ikke trekke meg, sier Nilsson.

To timer i «hengende snøre»

Han måtte stå i nesten to timer på frontpanelet til en Volvo FMX-anleggsbil som var heist opp mer enn 20 meter over vannet i havnen i Gøteborg.

SE BAKOMFILMEN

- Vi trengte selvsagt flere opptak, og filminnspilling er en tidkrevende prosess. Det var ganske kaldt, rundt 8 grader, med en vindstyrke på ca. 10 meter per sekund, så jeg ble ganske kald på hendene etter hvert. Men alt gikk helt fint. Det var 100% sikkert hele tiden, så jeg var egentlig aldri redd, opplyser Nilsson.

Ville vise styrke

- Ideen bak filmen, som heter ‘The Hook’, er at vi ønsket å vise at slepefestet foran på lastebilen er dimensjonert for å tåle mye større påkjenninger enn den vanligvis er utsatt for. Det handler om å vise styrken og kvaliteten til anleggsbilene våre. Man kan ikke gjøre det tydeligere enn ved å heise den 15 tonn tunge lastebilen opp i luften etter slepefestet, sier direktøren.

Det hele ble filmet fra et helikopter. Alt var forberedt på forhånd ned til den minste detalj.

- Utfordringen er å spille inn hele filmen i ett sammenhengende opptak fra et helikopter. Jeg ble imponert over Claes Nilsson, som beholdt roen og fokuset gjennom de to timene mens han hang 20 meter oppe i luften. Jeg prøvde det selv, men bare i et kvarter. Det var ganske skummelt, skal jeg si deg, sier Filip Nilsson fra Folke Film, som regisserte filmen.

Flere tester fra Volvo Trucks

Dette er ikke første gang Volvo Trucks har filmet spektakulære tester av lastebilene sine. ‘The Ballerina Stunt’ ble en verdensomspennende suksess da den dukket opp på Internett i august i fjor. Mer enn 7 millioner har sett filmen på YouTube hvor Faith Dickey balanserer på en slakk line mellom to lastebiler som kjører i full fart. Formålet med filmen var å demonstrere den forbedrede stabiliteten og de gode styreevnene til Volvos nye langtransportlastebil.

- Siden den gang har vi introdusert fire nye lastebilmodeller.  Planen vår er å utsette dem for en rekke tester de neste månedene, og formålet med dette er å vise de forbedrede funksjonene til hver av modellene. Dette er ikke akkurat standardtester. Jeg kan forsikre dere om at ingen i lastebilbransjen har gjort noe lignende, avslutter Nilsson ved nede på landjorda igjen.

 

Powered by Labrador CMS