På full fart til Norge

Volvo Cars styrker ettermarkedet og distribusjonen i Norge. Nå etablerer svenskene lokalt distribusjonssenter (LDC) i Oslo-regionen.

Publisert

Satsingen er det nyeste initiativet i Volvos streben etter kontinuerlig forbedring.

Christina Bentzel Möller, Director Parts Supply & Logistics i Volvo Car Corporation fortalte på Logistikkdagen 2014 i Sarpsborg nylig at selskapet er i full gang med etableringen av det norske distribusjonssenteret, og som skal være oppe og gå i løpet av høsten.

Best i klassen

Möller presenterte Volvos svært så vellykkede logistikksystem for ettermarkedet.

– Vi er nok best i klassen på tilgjengeligheten av reservedeler. Noe vi får bekreftet gjennom blant annet stadig flere fornøyde kunder, sier Möller.

På vegne av Volvo Car Corporation mottok hun svenske Postens Logistikkpris 2011 for selskapets ettermarkedslogistikksystem.

Juryens begrunnelse var blant annet at Local Distribution Centre (LDC)-konseptet gjør Volvo istand til å levere varen på kort varsel.

– Med dette konseptet kan Volvos forhandlere levere deler tre ganger daglig for en rimelig penge, sier Möller og fortsetter:

Nyvinning

- Dette logistikk-konseptet er en nyvinning som gjør det mulig for Volvo Cars å støtte sine forhandlere ved å levere deler som er sortert og pakket for hver enkelt kunde og verksted.

Möller forteller at Volvo Cars ble bedt om å utvikle konseptet til en global løsning.

Løsningen har vært brukt både i Europa og Kina i flere år.

Lønnsomt og innovativt

– Vi bidrar ikke bare med god logistikk, dette konseptet er også lønnsomt. Denne innovative logistikkløsningen har redusert ledetidene betraktelig, og som er til stor nytte for både forhandlere og sluttbrukere. Biler bruker kortere tid på verksted. Det er nok her det høye servicenivået gir de beste resultatene, sier Möller.

Hun fremhever også at logistikksystemet garanterer Volvo Cars en lønnsom og sterk konkurranseevne.

Volvo Personvagnar, eller Volvo Car Corporation, er en bilprodusent eid av kinesiske Geely Automobil. Selskapet ble grunnlagt i 1927 i Göteborg i Sverige. Det ble utskilt fra AB Volvo og solgt til Ford i 1998. Ford solgte selskapet i 2010 til Geely.

Regionlager i Norge

I løpet av høsten etablerer Volvo Car Norway regionlager (LDC) i Oslo-regionen for å øke tjenestenivået til sine forhandlere i Norge. Satsingen er det nyeste initiativet i Volvos streben etter kontinuerlig forbedring. av tjenestenivået for sine kunder.

Det lokale distribusjonssenteret skal håndtere reservedeler, samt planlegge logistikk og distribusjonstjenestene. Det skal skje i nært samarbeide med forhandlerne.- Volvo har med dette initiativet en unik mulighet til å forme utviklingen i et av Norges sterkeste forhandlernettverk, sier Möller.