På Yilports terminal på Sjursøya jobber STS-kraner fra Konecranes tett sammen med stablekraner fra Cargotecs merke Kalmar. Nå blir de to finske produsentene slått sammen.
På Yilports terminal på Sjursøya jobber STS-kraner fra Konecranes tett sammen med stablekraner fra Cargotecs merke Kalmar. Nå blir de to finske produsentene slått sammen.

Cargotec og Konecranes blir ett

De to finske kran- og truckgigantene går sammen i ett selskap med en samlet omsetning på 78 milliarder kroner.

Publisert

De finske konsernene Cargotec og Konecranes offentliggjorde torsdag at de går sammen i ett felles selskap, med en samlet omsetning på rundt sju milliarder euro (78 milliarder kroner) og et overskudd på 565 millioner euro (6,3 milliarder kroner). Før en fusjon kan gjennomføres må den først godkjennes av en majoritet på to tredjedeler av aksjeeierne og av konkurransemyndighetene.

Cargotec har merkenavn som Hiab (kraner, påhengstrucker, bakløftere), Kalmar (stablekraner og terminaltrucker) og McGregor (havnekraner og marine logistikkprodukter), mens Konecranes blant annet produserer traverskraner, stortrucker og annet havneutstyr. Cargotec har ca. 12.000 ansatte og omsatte i fjor for ca. 3,7 milliarder euro. Konecranes har over 17.000 ansatte og omsatte i fjor for ca. 3,3 milliarder kroner.

Hva det nye selskapet skal hete er ikke bestemt.

- Bærekraft har vært høyt på Carcotecs agenda siden grunnleggelsen, og denne sammenslåingen gjør det mulig for oss å bli den globale markedslederen i bærekraftig materialhåndtering. Kundene våre søker i større grad grønne løsninger og sammen vil vi ha beder muligheter til å løse kundenes utfordringer, sier styreformann i Cargotec Ilkka Herlin.