«Color Fantasy» har fått rask tilkobling til landstrøm på Vippetangen, der skipet ligger til myndighetene igjen åpner for utenlandsfergene til å gå i rute til Kiel. Dette er Color Magic som ligger ved Akershuskaia.
«Color Fantasy» har fått rask tilkobling til landstrøm på Vippetangen, der skipet ligger til myndighetene igjen åpner for utenlandsfergene til å gå i rute til Kiel. Dette er Color Magic som ligger ved Akershuskaia.

Koblet til landstrøm på rekordtid

Oslo Havn og Color Line har gjort hurtig grep for å minske forstyrrelser i nabolaget rundt Vippetangen, hvor «Color Fantasy» ligger til kai mens pandemien pågår.

Publisert

Skipene «Color Fantasy» og «Color Magic» har Oslo som hjemmehavn etter at regjeringen stanset utelandsfergene grunnet pandemien. Der kommer de også å ligge til kai, inntil myndighetene igjen åpner for passasjertrafikk til norske havner.

Flyttet fra Hjortnes

- «Color Magic» er flyttet fra Filipstad til Søndre Akershuskai under Festningen i god avstand fra bebyggelse nær havnen. «Color Fantasy» ligger på Vippetangen og er nå koblet til landstrøm, som skal erstatte hjelpemotorene og sikre elektrisk oppvarming av kjelene om bord. Skipet blir dermed utslippsfritt og tilnærmet støyfritt, opplyser Einar Marthinussen, trafikkdirektør Oslo Havn KF i en melding på havnens nettsider.

Sparer nabolaget

Nå er det ikke første gang Oslo Havn og Color Line samarbeider om landstrømsprosjekter, men aldri før har arbeidet gått så fort som denne gang. 

- Oslo Havn og Color Line har også fortløpende jobbet med tiltak for å redusere ulempene ved å ha skip til kai, som følge av myndighetenes stengning av passasjertrafikken fra utlandet. Arbeidet med tilpasning av skipet startet onsdag kveld, opplyser Oslo Havn.

Nå kun cargo

Terminalen på Hjortnes som til vanlig blir benyttet av Color Lines ferger, blir nå benyttet av godsskipet «Color Carrier». Dette transporterer viktige varer mellom Norge og Kontinentet i denne kritiske tiden, blir Moderne Transport forklart.

- Vi er glad for at dette nå er på plass, og berømmer Color Line for at de raskt tok grep for å få skipet klargjort til å kunne kobles til landstrømanlegget ved Vippetangen. Vi vet at kaiplasseringen er utfordrende for havnas naboer. Særlig i disse krevende tider med mange som jobber hjemmefra, sier Einar Marthinussen.

Reduserer støy og utslipp

- Vi er glade for at vi på rekordtid har vært med å redusere de ulemper, som store passasjerskip skip som ligger i opplag, kan representere for folk som bor nær havnen. Color Line har siden 2011 hatt landstrøm på Hjortnes-terminalen vi vanligvis bruker, blant annet for å redusere støy og utslipp av skadelige stoffer til luften, mens skipene ligger til kai, sier konserndirektør for kommunikasjon Helge Otto Mathisen. Han legger til at både Color Line og kundene liker best når skipene ikke ligger til kai, men går i sin rute mellom Oslo og Kiel.