Greenport Services skal få lever to elektriske reachstackere fra Camblift tidlig neste år. Dette er dog Camblifts dieselmodell med typebetegnelsen DA5X istedet for den elektriske EA5X.
Greenport Services skal få lever to elektriske reachstackere fra Camblift tidlig neste år. Dette er dog Camblifts dieselmodell med typebetegnelsen DA5X istedet for den elektriske EA5X.

Satser i Norge med ny elektrisk reachstacker

Svenske Camblift er en ny aktør innen containerhåndtering. Nå har de solgt to elektriske reachstackere til Greenport Services i Larvik, og etablerer egen avdeling i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Camblift ble startet i 2019 i den svenske materialhåndteringsmetropolen Ljungby. Selskapet tilbyr tungt materialhåndteringsutstyr, og har nå solgt sine første maskiner til Norge. Selskapet skal levere to elektrisk drevne reachstackere til Greenport Services, som er havneoperatør i fem norske havner. Maskinene skal leveres tidlig neste år og skal gå i Larvik Havn.

Lager norsk AS

I den forbindelse oppretter Camblift også et eget selskap i Norge.

Carl-Olof Ekerbom, CEO i Camblift AB.
Carl-Olof Ekerbom, CEO i Camblift AB.

– Ja, vi etablerer et eget selskap med salg og service for å ha nærhet til kundene våre. Du må gjerne skrive at vi søker servicetekniker i Norge, sier Carl-Olof Ekerbom, CEO i Camblift AB til MT med et smil.

- Det er bare å ta kontakt!

Ekerbom var med å starte Camblift i 2019, sammen med tre andre. Alle fire har bakgrunn fra Kalmar/Cargotec og har til sammen over 75 års erfaring fra utvikling av tungt løfteutstyr. Selskapet har i dag litt over 20 ansatte og omsatte i fjor for 29 millioner svenske kroner, skriver transportnytt.se.

Camblift leverer reachstackere med både elektrisk drift og dieseldrift (HVO). Tidligere har selskapet solgt maskiner blant annet til bruk på havna Antwerpen i Belgia. Ekerbom ser på Norge som et spennende marked for Camblift.

– Det er viktig for oss fordi eldrift har kommet langt i Norge – dere ligger langt foran Sverige på elektriske biler for eksempel og er dermed vant til eldrift på kjøretøy, sier Ekerbom.

Fra venstre Dag Øyvind Lygre (Green Port Services), Hans Ardstedt (Salgssjef, Camblift) og Nils-Olov Moe (Green Port Services).
Fra venstre Dag Øyvind Lygre (Green Port Services), Hans Ardstedt (Salgssjef, Camblift) og Nils-Olov Moe (Green Port Services).

De første på strøm

Dette er de første elektriske maskinene det unge, Svenske selskapet selger. Camblifts elektriske stackere skal levere samme gode ytelse som de dieseldrevne maskinene. Maskinene som skal leveres til Larvik heter CLA4639 EA5X. Tallene i produktnavnet spiller på kapasiteten til maskinen. Den kan løfte 46 tonn på første containerrad og 39 tonn på andre rad. Maks løfter maskinen fem containere i høyden.

Batteriet i maskinen er på 376 kWh, noe som ifølge produsenten skal holde til 5–6 timers kontinuerlig drift.

– I Greenport Services er bærekraft en topp prioritet. Camblifts elektriske Reach Stacker passer perfekt med vår visjon om en renere og mer miljøvennlig fremtid. Vi er ser lyst på den positive innvirkningen dette samarbeidet vil ha på vår virksomhet og miljøet, sier Greenport Services Dag Øyvind Lygre.

Powered by Labrador CMS