Endelig er norsk distributør klar for BYD.

RSA skal selge BYD i Norge

Norge var ett av sju prioriterte land og RSA blir norsk distributør når Norge nå er først ute med elektriske vare- og lastebiler fra kinesiske BYD.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

RSA er med det den første som inngår avtale med BYD om enedistribusjon av elektriske vare- og lastebiler. I tillegg har BYD i mellomtiden bestemt seg for å teste ut det europeiske markedet for elektriske personbiler, også her med Norge og RSA i førersetet. Først og fremst er den elektriske versjonen av SUV-en Tang som skal selges til norske kunder.

Den elektriske varebilen er på 2,6 tonn.

For å sikre kundene et trygt og sikkert eierskap har BYD og RSA utviklet en salgs-, ettermarkeds- og deledistribusjons strategi når de nå starter salget av BYD Tang EV600, en varebil, 7,5 og 19-tonns lastebiler samt terminaltraktorer som alle er fullelektriske og benytter BYDs egenutviklede batteriteknologi. Fra før er RSA forhandler av elektriske varebiler fra kinesiske Maxus. 

Annerledes

Administrerende direktør i RSA Frank Dunvold gleder seg til å ta fatt på salget av de nye Kinesiske e-bilene.
Med 7,5 og 19-tonns elektriske lastebiler inntar BYD det Norske markedet.

Adm. dir. Frank Dunvold i RSA sier at RSA er begeistret over å kunne meddele starten på et spennende samarbeid mellom de to selskapene.

– Historien bak BYD er utrolig og annerledes enn alle andre produsenter. BYD er det eneste virkelige mobilitetsselskapet i markedet som produserer innovative batterier i tillegg til elektriske kjøretøy og jernbanesystemer. RSA var for første gangen i kontakt med BYD allerede i 2014. Da vi så andre generasjon BYD Tang og hørte om merkets vekststrategi for lette nyttekjøretøy og elektriske lastebiler var det innlysende at BYD som merke er perfekt posisjonert for å møte den stadig økende etterspørselen etter rene 0-utslipps kjøretøy, sier Dunvold.

– Med Norge som det mest elektrifiserte bilmarkedet i verden er BYD en perfekt partner for oss og vi ser frem imot utviklingen i dette partnerskapet, avslutter han.

Administrerende direktør Isbrand Ho er glad for å ha med RSA på den spennende reisen BYD skal gjennom når de nå starter salget av elektriske person-, vare- og lastebiler i Europa.

Isbrand Ho, administrerende direktør i BYD Europe, legger til:

– RSA er en av de mest erfarne bilimportgruppene i regionen med et velkjent rykte for ikke bare å utvikle nye merker, men de har også den nødvendige infrastrukturen på plass for å støtte kundene og gi dem den beste merkeopplevelsen. Vår strategi er å tilby europeiske kunder en full range av nullutslippskjøretøy. På samme måte som vår e-buss divisjon har etablert et rykte for kvalitet og ytelse vil vår utvalg av personbiler, varebiler og lastebiler gjøre det samme. Dette er en spennende tid i BYD-historien og vi er glade for at RSA har blitt med oss på denne reisen.

Personbilen Tang EV600 er først ut i Norge og er en av mange personbilene BYD har på programmet.

Over 500 km rekkevidde

Den elektriske SUV-en BYD Tang EV600 har en rekkevidde på 520 kilometer. Modellen vil være BYDs spydspiss i vekststrategien etter hvert som den ekspanderer i hele Europa. I november 2019 fortalte BYD at de ønsket å introdusere elektriske lastebiler i Europa i løpet av 2020.

BYD er i dag en av verdens største produsenter av batterielektriske kjøretøy og har levert over 750.000 elektrifiserte biler, hybrid og batterielektriske. BYD har solgt over 1300 elektriske busser i Europa, blant annet her i Norge. 

Powered by Labrador CMS