SATSER: Benjamin Juell har ambisjoner om både vekst og kvalitet for Xfrakt.
SATSER: Benjamin Juell har ambisjoner om både vekst og kvalitet for Xfrakt.

Transportør med X-faktor

OSLO: Med helelektrisk bilpark og høy servicegrad, håper Benjamin Juell at Xfrakt kan bidra med både grønt skifte og høy kvalitet i budbilbransjen.

Publisert

– Det behøver ikke være elektrisk. Vi bruker bare strøm fordi det er det beste alternativet for å være miljøvennlig i dag.

Det sier Benjamin Juell (23), som i 2017 startet Xfrakt, et budbilfirma som er satser på 100 prosent utslippsfrihet og god service. Med seg i ryggen har han sin far, Andreas Juell, som i sin tid startet Speedy og Rett Hjem.

– Vi startet på bakgrunn av at vi så hvordan markedet var blitt. Det var synonymt med dårlig service, liten vekst og ingen fornyelse. Vi så at vi kunne gjøre alt det der bedre, sier Juell.

– Service er nøkkelen

Selv om en del av forretningsideen er å være grønn og miljøvennlige, med slagordet «ditt grønne skifte», er det ikke det som skal være det bærende suksesskriteriet.

– Produktet du kjøper er servicen. Vi skal ha høye krav til service. Sjåføren skal være representative, snakke flytende norsk og være serviceinnstilte, sier Juell.

– I tillegg skal vi være enkle å bruke, og vi har faste priser, legger han til.

I dag har Xfrakt 12 biler i daglig drift i Oslo. Alle er elektriske fra små BMW i3 opp til VW eCrafter i den største varebilklassen, og alle er tydelig profilerte med Xfrakts logo og design. I tillegg har de tilgang på ytterligere tre biler i travle perioder.

TRE STØRRELSER: Xfrakts bilflåte består i hovedsak av VW eCrafter, Nissan e-NV200 og BMW i3.
TRE STØRRELSER: Xfrakts bilflåte består i hovedsak av VW eCrafter, Nissan e-NV200 og BMW i3.

Lønnsomt i 2020

Å starte fraktselskap er naturlig nok svært sjelden lønnsomt de første årene, men Xfrakt har ifølge Juell akkurat bikket lønnsomhetskneika.

– Per nå tjener vi penger, det endret seg for noen måneder siden. Vi får nok fortsatt røde tall i 2019 totalt, men i 2020 skal vi gå i pluss, sier han.

– Det tok snaut tre år å bli lønnsomme. Det synes jeg er veldig bra. Det er nærmest umulig å starte et transportselskap i dag, spesielt elektrisk, og bli lønnsom med en gang, legger han til.

Dyrt med elvarebil

Til tross for de åpenbare fordelene med elektriske budbiler, forteller Juell at el likevel er dyrere enn en dieselbil i budbransjen i dag.

– En elektrisk varebil er dyrere i innkjøp, og den har lavere nyttelast. Og vi er avhengig av å lade i løpet av dagen. Ja, det er billigere med strøm enn med diesel, men tar du med timelønna sjåføren fortsatt skal ha under lading, overgår det innsparingen. Du kan rett og slett ta med deg mer, kjøre lenger og ikke fylle så ofte med fossilbil, sier Juell.

DYRE I INNKJØP: En utfordring med å drive med elektriske varebiler, er at innkjøpsprisen er mye høyere enn tilsvarende dieselmodell. For e-Crafters del kan det være snakk om flere hundre tusen kroner.
DYRE I INNKJØP: En utfordring med å drive med elektriske varebiler, er at innkjøpsprisen er mye høyere enn tilsvarende dieselmodell. For e-Crafters del kan det være snakk om flere hundre tusen kroner.

Xfrakt har en miks av fast ansatte sjåfører og sjåfører som driver selvstendig.

– Vi startet med kun ansatte sjåfører, og har gått litt over på selvstendige sjåfører etter hvert. Grunnen til at vi velger å ha mange ansatte, er at vi ikke kan forvente at de skal ha elbiler selv, sier Juell.

HJEMMEBANE: Foreløpig er Oslo-området Xfrakts lekegrind, men både flere norske og skandinaviske byer står på listen over planlagte nysatsinger.
HJEMMEBANE: Foreløpig er Oslo-området Xfrakts lekegrind, men både flere norske og skandinaviske byer står på listen over planlagte nysatsinger.

Ut i verden

I tillegg til Juell er det én administrativ ansatt i Xfrakt, som holder til i foreløpig litt for romslige lokaler nær Ryen i Oslo. Men romsligheten er tenkt redusert, for planen er å vokse. Juell ser både på andre norske byer, og ut i verden.

– I 2020 kommer vi til å samarbeide med større og kjente transportører i Oslo-området, og vi kommer til å etablere samarbeid i små og mellomstore byer utenfor Oslo, for eksempel med transportører som skal inn til Oslo, der vi kan ta oss av den siste biten, sier Juell.

Han håper at Xfrakt-navnet kan vokse gjennom franchisfranchiseavtaler byer, også i utlandet.

- Jeg se– for meg Stockholm, Göteborg og København som mulige byer, sier han.

Lager-synergi

Xfrakt er en del av Juell Gruppen AS, som også har selskapene Juell Eiendom og Oslo Logistikksenter i porteføljen. Sistnevnte selskap leier ut lagerplasser på Ryen i Oslo, og nettopp strategiske lagre er også med i fremtidsplanene.

– Vi kommer til å opprette et selskap som heter Xstorage. Planen er å ha lagerpunkter i ytterkanten av byene til bruk for distribusjon, sier Juell.