EFFEKTIV LILLEBROR: BT Levio LWI 160 (til høyre) er både lavere, kortere og dermed lettere enn LWE-variantene.
EFFEKTIV LILLEBROR: BT Levio LWI 160 (til høyre) er både lavere, kortere og dermed lettere enn LWE-variantene.

Test av BT Levio LWI 160: Energieffektiv og kompakt

THEO TESTER: Med BT Levio LWE har Toyota Material Handling levert en serie kraftige palletrucker. Ny i serien er LWI 160, som er bygget rundt et litiumbatteri. Vår test viser at den er mer kompakt og energieffektiv.

Publisert Sist oppdatert
LETT Å LADE: En liten pause? Bare plugg laderen i en vanlig stikkontakt, og du har i praksis nok strøm til hele dagen.
LETT Å LADE: En liten pause? Bare plugg laderen i en vanlig stikkontakt, og du har i praksis nok strøm til hele dagen.

Toyotas oppdrag var klart: konstruer en palletruck med utgangspunkt i spørsmålet «Hvordan kan vi kvitte oss med batterirommet?». Målet var å utvikle en lettere elektrisk palletruck som var smidigere, mer kompakt, mer energieffektiv, kunne lades smart og samtidig var kraftfull.

De målet må vi si er nådd med BT Levio LWI 160. Litiumbatterienes mulighet til å bygges modulært har åpnet døren til en helt annerledes konstruksjon. Vi ser i denne testen på BT Levio LWI 160 og sammenligner den med to versjoner av LWE 160 – en med et konvensjonelt blybatteri og en med litiumbatteri.

OVERSIKT: Sikten til gaflene er merkbart bedre på den kompakte LWI-modellen (nederst) ennpå LWE (øverst).
OVERSIKT: Sikten til gaflene er merkbart bedre på den kompakte LWI-modellen (nederst) ennpå LWE (øverst).

Spesifikasjoner:

Modell:LWE 160LWE 160iLWI 160
Lengde153316881414mm
Bredde726726726mm
Maks last160016001600kg
Egenvekt419328274kg
Løftehøyde205205225mm
Tid løft med last2,22,02,7sek
Tid senk med last1,31,32,0sek
Kjørehastighet6,156,216,15km /t
BatteritypeBly/syreLitiumLitium
Batteristørrelse150Ah/24V105Ah/24V50Ah/24V
Reell driftstid9,008,384,55timer

Ulikheter og likheter

Setter vi de tre truckene ved siden av hverandre, legger vi med en gang merke til at LWI 160 ser mer kompakt og slankere ut enn begge LWE-maskinene. Men dermed er det også vanskelig å se for seg at truckene vil ha samme ytelse. LWI-en er lavere og er kortere, men har fortsatt samme kraft til både kjøring og løft.

Ledehendelen er også identisk på de tre truckene – Toyota har brukt det samme og velprøvde styresystemet på truckene i mange år. Knapper for løft og senk er logisk plassert og lett å bruke med både høyre og venstre hånd. Både løft og senk har en litt brå følelse – det er enten av eller på, men ifølge Toyota er dette mulig å justere.

Lydhorn og nødstopp er godt plassert og fungerer korrekt. Den lille, sentralt plasserte skjermen viser batteristatus og operasjonskoder og feilkoder. For eksempel viser skjermen om «Click2Creep»-funksjonen er aktiv. Denne funksjonen gjør det mulig å styre trucken med hendelen i loddrett posisjon, noe som er svært nyttig i trange omgivelser.

VI LURER: LWI-trucken har et USB-uttak, men hvor i all verden skal telefonen som lades legges?
VI LURER: LWI-trucken har et USB-uttak, men hvor i all verden skal telefonen som lades legges?

Det er synd at LWI-en i testen ikke har noen oppbevaringsløsninger for ting som penn eller en telefon. Det er en USB-kobling på trucken, men hvor i all verden skal du legge fra deg hva nå enn som befinner seg den andre enden av kabelen?

Bedre sikt

Med styret i hånden og korrekt arbeidsavstand, er det merkbart at Levio LWI 160 har bedre sikt til gaffeltuppene. Chassiset til LWI med 50Ah24V litiumbatteri er betydelig lavere enn batterirommet på LWE-varianten. Vi måler fri sikt til gaffelen til 470 mm for LWI mot 285 for LWE med en gaffellengde på 995 mm. Den ekstra sikten gjør jobben akkurat litt enklere for hver pall som plukkes opp.

EFFEKTIVT: Ved løft heves bare gaflene på LWI 160, mens batteriet står stille. Det sparer energi.
EFFEKTIVT: Ved løft heves bare gaflene på LWI 160, mens batteriet står stille. Det sparer energi.

Når vi plukker opp last, måler vi også noen ulikheter. LWI løfter litt høyere enn LWE-ene, så hele løfteprosessen tar litt lengre tid. På LWE-maskinene ser vi et kjent fenomen fra nesten alle truckmerker der samme maskin kan utstyres med litium eller blybatterier: litium-versjonen er alltid litt raskere og kraftigere. Dette skyldes delvis til høyere driftsspenning, som gjerne er godt over 25V og ikke 24V.

Hurtighet og ytelse

STØDIG: Stabiliteten sikres med 5-hjuls-oppsettet.
STØDIG: Stabiliteten sikres med 5-hjuls-oppsettet.

Vi merker effekten av ulike batteritype ved kjøring. Litiumtruckene kjører mykere enn blybatteritrucken. Dette er spesielt merkbart med tung last på gaflene. Spørsmålet er om dette lar seg oversette til økt produktivitet. Svaret er nei.

Begge LWE-truckene oppnår samme antall paller per time i vår test. Den kompakte LWI er ørlite grann tregere, men det er ikke på grunn av størrelsen eller kraften. Det kommer av automatisk fartsreduksjon i svingene. Denne funksjonen er bare aktivert på LWI-trucken, men er en sikkerhetsløsning som også er tilgjengelig på de andre truckene.

Denne fartsreduksjonen er ikke en unødvendig luksus når man bruker trucken med maks kraft. Med en hastighet på 6 km/t er alle tre versjonene faktisk litt for raske til å være helt behagelige i bruk. I skarpe kurver, skyver truckene deg litt av gårde.

INGEN REVOLUSJON HER: Styresystemet på BT-truckene er godt kjent.
INGEN REVOLUSJON HER: Styresystemet på BT-truckene er godt kjent.

Når det gjelder produktivitet, scorer alle Levio-truckene på linje med konkurransene i markedet eller til og med litt bedre.

Litium mer energieffektiv

Det er egentlig ikke en vesentlig faktor på trucker av denne typen, men likevel. Hver ekstra kWh teller. LWE-trucken med blybatteri bruker 18 prosent mer energi enn tvillingbroren med litiumbatteri. LWI-trucken er ytterligere ti prosent mer energieffektiv. Dette kommer av at LWI-maskinen bare løfter gaflene, og ikke selve trucken. Videre veier LWI-en 274 kg, noe gjør den 54 kg lettere enn LWE-maskinen med litiumbatteri og hele 145 kg lettere enn blybatteriversjonen.

Det er naturligvis også forskjeller i driftstid. LEvio LWI 160 har «bare” 50Ah om bord, som gir en reell driftstid på 4,5 timer. De to andre truckene med 105Ah og 150Ah henholdsvis, klarer mer enn det dobbelte. Er dette et problem for LWI?

Nei. takket være den innebyggede 230V-ladere, kan du lett sette den i et standard støpsel – og du nyter fordelene av problemfri klattlading. Gjennom slik smålading gjennom dagen, i lunsjen og andre småpauser, kan du lett kjøre trucken hele dagen. Videre er litiumbatteriene helt vedlikeholdsfrie. Og det utgjør virkelig en forskjell. Forresten, så har begge LWE-truckene også innbygget 230V-lader.

Begge litiumtruckene scorer bedre enn snittet for truckklassen på energiforbruk, men gjennomsnittet her er i hovedsak beregnet ut fra trucker med blybatteri.

Konklusjon

Med BT Levio LWI 160 har Toyota Material Handling kommet med en reelt og kraftig alternativ til sin egen LWE-serie. Trucken er mer kompakt, lettere, mer energieffektiv og er fortsatt like kraftig som sine «rivaler». Den er ideell ved bruk i trange omgivelser eller til å ha med på lastebilen. Nykommeren er like robust som storebrødrene.

Med denne nykommeren får du en kraftfull, og alltid tilgjengelig allround-truck med lavt vedlikeholdsbehov.

Pluss og minus:

+ Vedlikeholdsfri litiumteknologi
Ytelse
Kompakt

-
Brå løft/senk
For høy kjørehastighet
Oppbevaring