Posten trekker seg nå ut av Bring Trucking, som har vært omstridt og ved flere anledninger blitt beskyldt for sosial dumping. Her en slovakisk registrert Bring-bil på Alnabru.
Posten trekker seg nå ut av Bring Trucking, som har vært omstridt og ved flere anledninger blitt beskyldt for sosial dumping. Her en slovakisk registrert Bring-bil på Alnabru.

Posten ut av Bring Trucking

Posten Norge trekker seg ut av det omstridte slovakiske lastebilselskapet.

Publisert Sist oppdatert

Posten Norge går ut av bildriften i det slovakiske selskapet Bring Trucking, og vil i fremtiden kjøpe transportkapasitet i det internasjonale markedet, opplyser selskapet i en pressemelding.

EU-reglene for internasjonal transport endres nå gjennom mobilitetspakke 1 (veipakken). For Posten betyr det at selskapet enten må ekspandere, slik at Bring Trucking etablerer bildrift i flere europeiske land, eller gå ut av egen bildrift.

- Norden er Posten Norges primærmarked og vi har ingen strategi som tilsier storstilt europeisk satsing. Skal Bring Trucking lykkes i det europeiske markedet i fremtiden, må virksomheten være til stede i flere land for å ha fleksibilitet til å møte kundenes behov. Vi velger å gå motsatt vei, sier konserndirektør Erik Roth i Posten Norge.

Bring Trucking har nå inngått avtaler om overføring av virksomheten til selskapene Kleijn Transport og Kim Johansen.

Bring Trucking har over noe tid nedskalert bildriften med ca 40% av kapasiteten. Dernest er en del (ca 50 biler og sjåfører) solgt til nederlandske Kleijn Transport, NL. Resterende virksomhet (ca 100 biler og tilhørende sjåfører) er nå avtalt solgt til det danske transportselskapet Kim Johansen.

Ifølge Erik Roth har Posten-konsernet har styrket innsatsen for å sikre god styring og oppfølging av underleverandører, blant annet med et nytt leverandørregister.

Han legger til at det internasjonale transportmarkedet har endret seg betydelig i perioden Posten har eid selskapet. I dag preges markedet av større aktører og det forventes en videre konsolidering.