Nikola Tre skal etter planen komme på markedet som batterielektrisk versjon i 2021 og brenselcelleelektrisk versjon i 2023.
Nikola Tre skal etter planen komme på markedet som batterielektrisk versjon i 2021 og brenselcelleelektrisk versjon i 2023.

Nikola Tre skal produseres i Tyskland

Et samarbeids-selskap der Iveco, Nikola Corporation og FPT Industrial inngår skal bygge elektriske Nikola Tre-lastebiler i Ulm, Tyskland.

Publisert

Partnerne avduket en S-Way-basert Nikola Tre i desember 2019.

 

Logistikk2020:
Grønn, effektiv og lønnsom

Har du husket å melde deg på til årets mest spennende logistikk-konferanse?

Når: 15. april
Hvor: Clarion Hotel The Hub, Oslo
Blant foredragsholderne:
Torbjørn Johannson, Asko
Silvija Seres, teknolog og matematiker
Marit Vårdal, Maersk
Karoline Bjørklund, NHO Logistikk og Transport
Erik Røhne, CargoNet
Lars Erik Marcussen, HeidelbergCement Group.

Program, foredragsholdere og debatt oppdateres fortløpende på www.logistikk2020.no

Lastebilproduksjonen er ventet å starte i Ivecos anlegg for chassisbygging i Ulm, Tyskland, første kvartal 2021. Levering av bilene skal starte samme år.

De først versjonene i produksjon, er batterielektriske trekkvogner med 4x2 og 6x2, og batterikapasitet på opp til 720 kWh. Motoreffekten skal være på 480 kW.

Ulm-fabrikken skal få fabrikkerte deler fra Ivecos spanske fabrikker i Valladoid og Madrid til produksjonen av Tre.

Tre bygges med utgangspunkt i Iveco S-Way, integrert med Nikolas elektriske lastebildrivverk, styresystemer og infotainment.

Brenselcelle-elektriske versjoner av lastebilen skal testes i 2021 og er forventet å komme på markedet i 2023.