Ulovlig blokade av Nor Lines

- Aksjonistene hindret vår lovlige virksomhet, og trakasserte våre kollegaer som var på stedet for å utføre sitt arbeid.

Publisert Sist oppdatert

Havnearbeidere fra hele landet gikk klokken mandag til ulovlig blokade av den nordgående Hurtigruten for å hindre det de mener er streikebrytere fra å losse og laste skipet.

- Dette gjør vi for å støtte medlemmene i Tromsø Havne- og Transportarbeiderforening, som etter å ha blitt tatt ut i en fullt lovlig streik har fått sine faglige rettigheter satt til side av Nor Lines, sier tidligere redaktør i Transportarbeideren og en av koordinatorene bak aksjonen, Vegard Holm til iTromso.no.

Aksjonistene mener at Nor Lines driver omfattende og systematisk streikebryteri, noe Nor Lines avviser.

- Aksjonistene hindret vår lovlige virksomhet, og trakasserte våre kollegaer som var på stedet for å utføre sitt arbeid. Tromsø Laste- og Losseforening gjennomfører en sympatistreik med kravet om tariffavtale for NTF ved Risavika Terminal utenfor Stavanger. Havnearbeiderne ved denne terminalen er organisert i et annet LO forbund, Industri og Energi (IE), og arbeidet er basert på en tariffavtale mellom IE og Næringslivets Hovedorganisasjon (NHO). På samme vis utfører også våre Havne- og terminalarbeidere i Tromsø sitt lovlige arbeid til betingelser som er avtalt for denne sektoren mellom partene i arbeidslivet, også under den pågående sympatistreiken, skriver Nor Lines i en melding på sine sider.

Les hele meldingen fra Nor Lines her. 

Transportarbeidene mener likevel at Nor Lines’ bedriver streikebryteri.

- Dette skjer rett og slett for at Nor Lines holder på med streikebryteri. De får egne arbeidere til å utføre arbeidet som rettmessig tilhører de organiserte havnearbeiderne som nå er ute i streik. De hevder det er egne arbeidere, men ansetter kun på korte kontrakter på opptil en måned. Dette er i bunn og grunn vikarer, konstaterer leder i Tromsø havne- og transportarbeiderforening, Geir Ingebrigtsen.

Både Landsorganisasjonen i Norge, sentrale tillitsmenn i Norges Transportarbeiderforbund, og LO i Troms, har bekreftet at aksjonen 31. mars var ulovlig. LO og NTF oppfordret aksjonistene til å avslutte den ulovlige aksjonen, uten at oppfordringen ble fulgt, ifølge Nor Lines.