Havnearbeiderne bordet Risavika

Norsk Transportarbeiderforbunds medlemmer startetboikotten av Risavika fredag morgen.

Publisert Sist oppdatert

Demonstrantene samlet seg foran porten og nektet å flytte seg.

Først ved 10-tiden flyttet demonstrantene seg bort fra porten, slik at trafikken inn og ut fra havnen kunne passere.

Sjørøveri

Arbeidsgiverne i Risavika Terminal karakteriserer aksjonen som moderne sjørøveri.

Den lokale ledelsen i Landsorganisasjonen har oppfordret alle fagforeninger til å møte fram for å vise sin støtte til transportarbeiderne i Risavika.

Bakgrunnen for boikotten er at forhandlingene mellom Norsk Transportarbeiderforbund og Risavika Terminal om tariffavtale ikke har ført fram.

Transportarbeiderforbundet mener at en tariffavtale er nødvendig for å hindre sosial dumping.

– De vil bruke skipenes mannskaper til å gjøre laste- og lossearbeid i stedet for å bruke norske havnearbeidere. De vil bruke filippinsk mannskap som lønnes mye lavere for å spare penger. Det de legger opp til er å drive sosial dumping på norske havner, sier forbundsleder Roger Hansen i Transportarbeiderforbundet.

Bekymret

Logistikkforeningen i Rogaland er bekymret over boikotten av ett av regionens mest sentrale logistikk–knutepunkt. Logistikkforeningen tar avstand fra boikotten og anser den som uberettiget og uakseptabel.

- Dersom transportarbeiderne vinner frem med sitt krav vil det få store negative konsekvenser for vår logistikk, og derigjennom for verdiskapingen som sådan i regionen, sier styreleder Sigurd Ur i Logistikkforeningen Rogaland.

Uakseptabelt

Sjefen for Risavika Havn mener det er Transportarbeiderforbundet sentralt som hindret en minnelig løsning i saken.

- Vi kom veldig langt med lokalforbundet, men så stoppet Transportarbeiderforbundet det og mente at man måtte ta det sentralt, sier David Ottesen.

Han avviser at de driver under uansvarlige forhold, og viser til at de bruker fagorganiserte folk fra LO-forbundet Industri Energi.

- I dag er det sertifiserte laste- og lossearbeidere som er medlemmer i Industri Energi som utfører arbeidet. Det er ordnede forhold her. Vi har tilbudt ansettelse for med årslønn på inntil 700.000 kroner, samt pensjons- og forsikringsordninger. Men det takker de nei til og krever heller sin egen ordning med fortrinnsrett på alt losse- og lastearbeid, sier Ottesen.

- Vi bruker ikke utenlandske arbeidere, kun Industri Energi-organiserte ansatte, sier Ottesen og legger til at de utenlandske skipsarbeiderne kun brukes ombord på skipene.

- Vi bruker noen ganger de skipsansatte om bord. De kjenner skipet, og det ville være en sikkerhetsrisiko om folk som ikke kjenner skipenes utstyr skulle operere dem, sier Ottesen til E24.