Kutt og nedleggelser i CargoNet

Godstransportselskapet kutter ti stillinger i Trondheim og planlegger å legge ned flere steder i landet.

Publisert Sist oppdatert

Selskapet har ikke gjort en god nok jobb, mener Norsk Lokomotivmannsforbund.

I tillegg til stillings-kutt er det planer om å legge ned stasjoneringsstedene på Hamar, Kongsvinger, Hønefoss, Ganddal og Mo i Rana.

– I likhet med andre bedrifter må vi sikre at vi driver så effektivt som mulig, så dette er en tilpasning av bedriften, men det er ingen ansatte hos oss som blir overtallig på grunn av dette, sier Bjarne Ivar Wist, pressekontakt i CargoNet til NRK.

Han vil ikke ut med detaljene om hva som skjer med stillingene, men sier at noen ansatte vil få en naturlig avgang fordi de går av med pensjon.

Taper konkurransen

Kjell Stuland Johansen i forbundsstyret i Norsk Lokomotivmannsforbund synes det er unødvendig av CargoNet å fjerne ti stillinger fra Trondheim. Han mener det må finnes overgangsløsninger i Trondheim og frykter flere kan bli overført til Oslo med 50 til 70 mils pendlingsvei til Alnabru.

Han mener bedriften ikke har vært dyktige nok i konkurransen med andre selskaper.

– CargNet burde gjort mer for å få mer gods nordover, men også for å få flere kunder på togene. De har tapt en del i konkurransen med CargoLink, så det tyder på at de ikke har gjort en god nok jobb med å skaffe kunder, sier Johansen.

Godstrafikk på jernbane har de siste fem årene gått ned med 10%.

Dårlig infrastruktur

Wist mener derimot at forholdet mellom de ulike selskapene ikke er hovedproblemet.

– Hovedutfordringen er at infrastrukturen ikke er god nok til at vi kan takle de kravene som kundene krever av punktlighet og forutsigbarhet.

Kritisk

Godstransporten med tog mellom Trondheim og Oslo har vært rammet av store forsinkelser i sommer.

Årsaken er full stans på Dovrebanen og redusert kapasitet på Rørosbanen. Mangel på moderne infrastruktur er meget kritisk for jernbanegods.

Fortviler

Avd. direktør trafikk og distribusjon Jon Austrheim i DB Schenker Norge fortalte til Mtlogistikk tidligere i sommer om sin fortvilelse over alle ekstraordinære hendelser den siste tiden.

- Ja, man kan få trøbbel med nattesøvnen av mindre, sier Austrheim som grubler og tenker for å finne alternative transportløsninger.

- Infrastrukturen setter oss stadig på prøve for å imøtekomme kundenes og næringslivets krav til leveringspunktlighet, forteller en engasjert Austrheim til Mtlogistikk.

– Det knaker i infrastrukturen, noe vi også merker på vårt eget NRE-tog (DB Schenker North Rail Express), sier Austrheim.