BYD Explorer NO.1 legger her ut på sin jomfrutur fra Yantai.

BYD med egen bilbåt

BYD har anskaffet sitt eget transportskip for å styrke distribusjonen av BYD-biler fra Østen til Europa, og har ambisjoner om ytterligere sju skip.

Publisert Sist oppdatert

BYD Explorer NO. 1 la tirsdag ut på sin jomfrutur fra Yantai til Singapore. Med en lengde på 200 meter, bredde på 38 meter har skipet kapasitet på opptil 7.000 kjøretøyer. 

Skipet utstyrt med avanserte og miljøvennlige teknologier, forplikter BYD seg til bærekraft og redusert miljøpåvirkning. Skipet drives hovedsakelig av flytende naturgass (LNG), men også konvensjonelt drivstoff. Gjennom dette ønsker BYD å ta en ledende rolle innen bruken av alternative drivstoff innen skipsfart. Flere av teknologiene i skipet er utviklet av BYD selv.

BYD er blant Kinas største privateide foretak, og har bygget seg opp til å bli en av verdens ti største bilprodusenter. BYD er den eneste produsenten i verden som også produserer batterier, mikrochips, batteristyringssystemer og den elektriske motoren selv.

Som en del av BYD sin fremtidsstrategi planlegger selskapet å utvide flåten med ytterligere syv skip de neste to årene. Disse skipene vil også være integrert med BYD sine avanserte teknologier, inkludert energilagringsbatterier og akselgeneratorer, opplyser BYD i en pressemelding fra den norske forhandleren RSA Bil. 

BYD har ikke bare som mål å distribuere skipene for egne operasjoner, men er også åpne for partnerskap.

Powered by Labrador CMS