Hektisk bilimport fører til at det blir plassproblemer i Drammen havn for tiden.
Hektisk bilimport fører til at det blir plassproblemer i Drammen havn for tiden.

Trangt om plassen i Drammen

Elbil-boom skaper plassproblemer i Drammen havn.

Publisert
Lukeparkering er bare forbokstaven på Holmen for tiden.
Lukeparkering er bare forbokstaven på Holmen for tiden.

Drammen havn har for tiden store plassproblemer på grunn av en sterk økning i bil-importen. En av årsakene er etter alt så dømme at elbil-etterspørselen har tatt seg kraftig opp igjen etter et fall på nyåret.

Drammen havn, som er landets største havn og knutepunkt for bilimport, tar imot nærmere 70 prosent av alle biler som kommer til landet. Og i disse dager er det skikkelig «bil-bonanza» i elvebyen der gamle import-rekorder står for fall, opplyser havna i en pressemelding.

I løpet av de siste månedene har det kommet inn så mye biler til havna at det hoper seg opp på det gigantiske kai-området. Drammen havn har blant annet blitt tvunget til å stable tett og «om-møblere» for å få plass til alle bilene, derav over halvparten er elbiler.

Havnedirektør Einar Olsen er fornøyd med utviklingen i bilimporten over Drammen, men skulle gjerne hatt litt mer alburom.
Havnedirektør Einar Olsen er fornøyd med utviklingen i bilimporten over Drammen, men skulle gjerne hatt litt mer alburom.

– Ja, i løpet av de tre siste månedene i 2020 var det over 37.000 nye biler som kom inn til Drammen havn, og bare nå i mars ser det ut til at det blir mellom 12.000 nye biler. Samlet sett vil vi da nærme oss 70.000 nye biler på et halvt år, noe som er «all time high», opplyser havnedirektør Einar Olsen som vedgår at ulempen med dette er at det medfører store plassproblemer.

– Ja, nå er vi tvunget til å stable bilene så tett som mulig samt plassere et stort antall biler på områder som vi strengt tatt trenger til annen drift. I tillegg så må vi leie plass på arealer utenfor havna. Dette bekrefter jo bare at det er et prekært behov for mer arealer på Drammen havn og at det haster med å få satt i gang med utvidelsene nå som ny reguleringsplan er godkjent, sier havnedirektøren som opplyser at de nye planene sikrer videre utvikling av 90.000 kvadratmeter nye havneområder.

Det dreier seg om nye kaier, logistikkvarehus, parkeringshus, administrasjonsbygg og ikke minst økt jernbanekapasitet på Holmen.