OLSEN DRIVERS:

Syv av ti biler inn til Norge kom i fjor via Drammen havn der samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.v.) nylig åpnet ny terminal til stor glede for havnedirektør Einar Olsen.
Syv av ti biler inn til Norge kom i fjor via Drammen havn der samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (t.v.) nylig åpnet ny terminal til stor glede for havnedirektør Einar Olsen.

Rekordimport av biler over Drammen Havn

Norges bilhavn nummer én, har aldri tidligere håndtert så mange biler som i 2016.

Publisert

I fjor kom 109.339 importerte biler over kai i Drammen Havn. Det er mer enn 2120 flere enn året før. Syv av ti nye biler som importeres til Norge, kommer via Drammen.

– Drammen befester posisjonen som Norges bilhavn nummer én. Det er også gledelig at en stå stor andel av nybilene er el- og hybridbiler, sier havnedirektør Einar Olsen.

80 prosent av elektriske biler som importeres til Norge kommer nå via Drammen havn. 

Utvidet 

I 2016 utvidet og oppgraderte Drammen Havn billagringsområdet.

– Takket være godt samarbeid med Bane Nor og aktørene på havna, kunne vi i fjor ta i bruk jernbanespor som går nesten helt frem til kaikanten. Det har bidratt til å gjøre Drammen havn til en moderne jernbaneterminal med direkteforbindelse mellom båt og bane, sier havnedirektøren Olsen.

- God kombinasjon

Det var samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen som nylig åpnet terminalen.

– Alle jeg snakker med sier at Drammen Havn fungerer godt som logistikk-knutepunkt. Herfra kommer man fort ut på det sentrale veinettet og nå også rett over på bane, sa samferdselsministeren under den offisielle åpningen.

– Drammen Havn er en havn det snakkes godt om fordi den viser hvordan man kombinerer sjøtransport, godstransport på bane og vei på en god måte, sa Solvik-Olsen.