Moderne dekkhotell

    RINGSAKER: Volvo-forhandleren Bilia Hamar flyttet ifjor til et flunkende nytt anlegg i bilbyen på Furnes i nabokommunen Ringsaker. Her har Constructor Norge AS installert sitt første dekkpaternoster i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

- Vi har levert mange dekklagre, men det er første gang vi kombinerer dette med et paternosterverk, sier Kåre Rosø som er seniorkonsulent i Constructor. Dekkpaternosteret er produsert i Finland, og Constructor står for salget i Norge, Sverige og Danmark. Fabrikken selger selv i Finland.

Plass og håndtering

Det er to årsaker til at Bilia Hamar har valgt denne løsningen, plassutnyttelsen og enkel håndtering. – Ut fra de lokalene vi har, hadde vi et par forskjellige løsninger på bordet, sier lagersjef Tore Øvergård hos Bilia. Den andre løsningen var håndtering med truck. Paternosterløsningen ble valgt fordi den gir oss bedre sikkerhet, samtidig som alle som jobber her, enkelt kan plukke frem kundens dekk selv.

Dekkene blir lagret i tre plan. Med paternosterverket går det greit å få dekkene til de forskjellige nivåene. Også selve paternosteret blir brukt til lagring av dekk, særlig dekk som snart skal ut igjen. Hele paternosteret er montert i et stort sikkerhetsbur, og det er rulleporter foran innmatningssonene på hvert plan. Dette er gjort for å få maksimal sikkerhet. Skulle et dekk falle ut, vil det ikke kunne treffe noen som oppholder seg i dekkhotellet. Paternosteret kan kun kjøres når alle porter er stengt.

Datastyring

Bilia Hamar holder orden på dekklageret med dataprogrammet DekkData fra Future. Dette er et spesiallaget program for dekkbransjen, med blant annet varearkiv fra alle de store leverandørene i Norge. Programmet har også en egen spesialmodul for dekkhotell, og det håndterer fint strekkode.

- Programmet gjør det enkelt å holde orden på alle dekk vi har på lageret, både dekk vi selger og kundenes komplette hjul, sier Øvergård. – Programmet og dekklageret er enkelt å håndtere. En selger vil for eksempel lett kunne få tak i kundens hjul selv om lagerpersonalet har tatt kvelden, eller er opptatt med andre gjøremål.

Dekklageret har for øyeblikket rundt 1000 dekk. – Vi satser på å øke med rundt 500 i året, sier Øvergård. – Stadig flere kunder synes det er lettvint å få oppbevart og vasket sine dekk på et dekkhotell. Det er også viktig at selgerne «selger inn» ideen om dekkhotell ved salg av bil. Et lokkemiddel er at kundene får første halvåret gratis.

Fleksibelt

- Vi har levert mange dekklagre, sier Rosø. - Innredningen er fleksibel og kan monteres i eksisterende bygg, eller vi kan også levere komplette frittstående lagerbygg med dekkreoler. Å kombinere dette med paternoster er nytt for oss. Dekklageret hos Bilia Hamar er derfor et pilotprosjekt det er viktig å høste erfaringer fra. Utnyttelsesgraden blir enda bedre med paternoster. I prinsippet kan man bygge nesten hvor høyt det skal være, men i praksis bør man kanskje ikke gå særlig mye høyere enn her. Da blir det vel mye trappeløping for dem som skal operere lageret, sier han.

@bilde:GODT SAMARBEID: Både lagersjef Tore Øvergård (t.v.) hos Bilia Hamar og seniorkonsulent Kåre Rosø i Constructor Norge AS er godt fornøyd med samarbeidet som har resultert i et moderne dekklager med paternoster.

 

@bilde:DET FØRSTE: Seniorkonsulent Kåre Rosø i Constructor Norge AS ved innmatingsstasjonen til det første dekkpaternoster selskapet har montert i Norge.

 

@bilde:PATERNOSTER: Dekkpaternosteret brukes både til å få dekkene til og fra riktig lokasjon, men også til lagring av dekk.

 

@bilde:3 ETASJER: Dekklager med paternoster går over tre plan hos Bilia Hamar.

 

@bilde:MANGE DEKK: Med full utnyttelse er det plass til 4400 person- og varebildekk på dekkhotellet til Bilia Hamar.

 

@bilde:I HØYDEN: Dekklageret holder til i den høye bygningen på bildet.

 

 

Powered by Labrador CMS