JUST DO IT!: Nikes logistikksenter i Belgia ser nesten ut som en OL-landsby. Alt Nike-utstyr som selges i Europa har vært innom det gigantiske anlegget. Foto: Nike.

Sportsgigantens uNike logistikksenter

LAAKDAL, BELGIA: Nike er oppkalt etter seiersgudinnen i gresk mytologi. Men selv gudene kan ikke hvile på laurbærene. Nå er Europas største distribusjonssenter blitt enda større og mer oppsiktsvekkende. Det holder likevel ikke når folk snart begynner å bestille joggesko på nettet.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Større, raskere og mer klimavennlig. Nikes mål er klokkeklare. Mer enn én milliard solgte produkter og 30 milliarder dollar i omsetning er ikke nok. Nike vil ha mer.

Det holder heller ikke å produsere gode sko og kule klær, også «klimaproduktet» Nike må være av topp kvalitet.

En trenger ikke være spesielt bevandret i logistikken for å skjønne at fininnstilt Supply Chain Management er avgjørende for at Nike skal nå sine «bærekraftige vekstmål».

Som en liten OL-by

STORE DIMENSJONER: Det er fullt fotoforbud på Nike-­anlegget. Dette hand out-bildet er et av få tilgjengelig.

Nikes største distribusjonssenter ligger noe overraskende i Laakdal, Belgia. European Logistics Campus (ELC) er den amerikanske sportsgigantens kronjuvel. Hit ser Nikes logistikksjefer over hele verden for å lære, og det er her nye metoder innenfor SCM testes ut.

Det var for eksempel her Nike begynte å sende varer rett til butikk, inkludert value added-tjenester som prising, kleshenger osv. Først Belgia, så nabolandene, deretter resten av verden.

Testet blir også sportsutstyret, av de ansatte. Både truckførere, revisorer og idrettsstjerner er velkommen til å iføre seg Nike-utstyr og prøve det ut på området. ELC er selvfølgelig satt opp med fotballbaner, svømmehall, volleyballnett, basketkurver, tennisbaner, gangstier og you name it.

Minst mulig avtrykk

- Glemte jeg å si at gangstiene på området er laget av gjenvunne skosåler? gliser Ben Beddegenoots, utviklingssjef på ELC, mens han viser Moderne Transport rundt på anlegget.

- Og at alle våre ansatte tilbys gratis sykkel om de sykler til jobb mer enn 50% av tiden? De som bor mer enn 15 km unna, får el-sykkel, sier han.

Beddegenoots og Nike er naturligvis avhengig av «klima-goodwill». Et multinasjonalt, amerikansk-eid gigantselskap har nok av fiender, om de ikke skal pådra seg forbrukernes vrede ved ikke å rydde opp etter seg.

- Vår logistikk skal være rask, kostnadseffektiv og fleksibel. Men fremfor alt må den være bærekraftig. Skal vi vinne med logistikken, må vi sørge for at den etterlater seg minst mulig avtrykk, sier Luc Hooybergs, administrerende direktør på ELC.

EGEN HAVN: Nike har egen containerhavn på anlegget. Hver dag anløper ca. 50 TEUs med sko og klær fra fabrikkene i Asia.

Alt er innom ELC

Alt du ser av Nike-utstyr i Europa, Midt-Østen og Afrika (EMEA-regionen) har vær innom ELC. Området er på intet mindre enn 260.000 m2, og herfra distribueres ca. 200 millioner enheter årlig.

 

Slik var det imidlertid ikke før. Frem til OL på Lillehammer hadde Nike distribusjonssentre i 32 land i EMEA-regionen. Etter en omfattende konsolideringsprosess åpnet anlegget i Belgia i 1994, og nå betjenes 70 land fra dette ene ELC, i Belgia.

- Om det er snakk om ett par sko til din nabo eller en forsendelse på 10.000 produkter til en detaljist – alt pakkes og sendes fra Laakdal, sier Beddegenoots til MT.

Unnselige Laakdal ligger således meget sentralt til. Innenfor en radius av 50 mil finnes ifølge Nike 60% av hele EUs kjøpekraft.

Egen containerhavn

«Bak huset» ligger en av Europas største innlands containerhavner, selvfølgelig eid av Nike. Hit ankommer 99% av det innkommende godset, ca. 50 TEUs pr. dag.

- Kanaltransporten sparer klimaet for 14.000 lastebilturer i året. Det er vi stolte av, sier Hooybergs.

Avsenderadresse er i 80% av tilfellene en fabrikk i Asia. Godset er pakket i bokser, med ett produkt pr. boks.

Nikes containerhavn er også oppsatt med jernbanelink. Like i nærheten finnes E313, en viktig europeisk motorveiakse.

- No photos!

ELC består av flere lagerbygninger, men logi-stikken er delt inn i tre -operasjoner: Sko, klær og utstyr. Førstnevnte, og spesielt joggesko, er det mest omsatte produktet i -porteføljen.

MT får ikke lov å ta bilder under omvisningen. Vi får heller ikke vite noe om hverken systemer eller leverandører. Amerikanerne holder kortene tett til brystet. Det er imidlertid Vanderlande som er Nikes partner, noe de har vært siden 1994.

Sikkert er det også at senteret håndterer 170.000 forskjellige produkter, og det er stor grad av manuell arbeidskraft involvert i plukking og pakking. Det jobber ca. 2000 mennesker i ELC. I tillegg kommer 1000 «tilkallingsvakter».

En ansatt på gulvet må påregne inntil 15 kilometer gange pr. dag. Det er godt de får bra priser på sko i «ansattbutikken»!

Overalt er det omfattende conveyorsystemer, kraner og high bay-reoler.

«Hemmelig» -utskipningslager

Omtrent midt inne i den enorme bygningsmassen ligger en liten kuriositet – det «hemmelige» utskipnings-lageret! Hit kommer produkter verden ennå ikke har sett, fremtidens Nike-utstyr som er på vei til noen få, utvalgte testpersoner som skal avgjøre om nyvinningen har livets rett. Mottakerne kan være alt fra idrettstopper og popstjerner til hipstere og designere.

- For å være sikker på at prototypene ikke tas i bruk «ute blant folk», sender vi for eksempel bare én sko, og ikke et par, forklarer vår guide, Beddegenoots.

To ganger i året er det -aktivitet i dette inngjerdede området – et slags lager på lageret. Da sorterer, pakker og merker betrodde Nike-medarbeidere produktene så fort de bare kan. Desto kortere ledetid, jo mindre er sjansen for at uvedkommende får innsyn. Etter 20-30 dager er lageret tømt, og det går et halvt år til neste gang noen slår på lyset her inne.

Nytt anlegg for netthandel

I vår åpnet en ny terminal på ELC, den femte utbyggingen siden 1994. Nike har investert 23,5 millioner Euro i det nye anlegget som dekker et område på 40.000 m2 og har en samlet gulvflate på 150.000 m2.

Fortsatt er Vanderlande med på laget, og i det nye sentret skal inntil 18 millioner par sko korttidslagres (maks fire dager) i en høyde på 41 meter før plukk, pakk og utskipning. Stålstrukturen som danner lageret, utgjør også bygningsstrukturen (clad racking).

Her skal netthandelen av sko håndteres, og det spørs hvor lenge det går før Nike må utvide.

- I dag utgjør e-handel 3% av Nikes omsetning. Men allerede om fem år regner vi med at andelen er oppe i 40%. Da er dette nye lageret ikke i nærheten av stort nok! smiler Beddegenoots.

 Fra luften ser anlegget med alle sine små idrettsarenaer ut som en liten OL-by. Og ser man nærmere etter, kan en være fristet til å tro at det er Greenpeace som arrangerer OL dette året. Her er nemlig seks 150 meter høye vindmøller, tusenvis av solcellepaneler og en rekke mer eller mindre synlige energitiltak.  ELC har med andre ord ingen strømregning å bekymre seg for.

Dette er noe Nike sjelden er sene om å nevne når konsernet som transporterer sportsutstyr over hele verden blir konfrontert med sin klimatiske påvirkning.

Powered by Labrador CMS