Volvo Trucks åpner et monteringsanlegg for batteripakker til elektriske lastebiler i Gent i år. Volvo har seks elektriske lastebilmodeller på verdensbasis.

Nytt monterings-anlegg for lastebil-batterier

I det nye batterianlegget vil celler og moduler fra Samsung SDI bli montert sammen til batteripakker.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Volvo Trucks åpner sitt første monteringsanlegg for batterier. Anlegget, som ligger i Gent i Belgia, vil levere monteringsklare batterier til Volvo Trucks’ helelektriske tunge lastebiler.

- Denne investeringen viser vårt sterke engasjement for å elektrifisere lastebiltransport. Innen 2030 skal minst 50 prosent av alle lastebilene vi selger på verdensbasis være elektriske, og innen 2040 skal vi være et karbonnøytralt selskap, sier Roger Alm, administrerende direktør i Volvo Trucks.

I det nye batterianlegget vil celler og moduler fra Samsung SDI bli montert sammen til batteripakker som er skreddersydd for Volvo Trucks’ tunge elektriske modeller: Volvo FH, Volvo FM og Volvo FMX. Serieproduksjonen starter i tredje kvartal i år.

Kortere leveringstider og økt resirkulering

Hver batteripakke har en kapasitet på 90 kWh og kunden kan velge å ha inntil seks batteripakker (540 kWh) i lastebilen. Antallet batterier avhenger av hver kundes behov for rekkevidde og lastekapasitet.

Det nye batterianlegget ved fabrikken i Gent, Belgia, markert i bildet.

- Ved å innlemme prosessen med å montere batterier i vår produksjonsflyt kan vi korte ned på leveringstider for våre kunder og sikre batterier med høy ytelse, samtidig som vi øker resirkuleringen, sier Roger Alm.

Volvo Trucks’ batterier er designet slik at de senere kan reproduseres, overhales og gjenbrukes. Anlegget i seg selv drives av 100 prosent fornybar energi.

Elektriske løsninger for de fleste transportbehov

Med produksjonen av tre tunge helelektriske modeller som starter i år i Europa, har Volvo til sammen seks elektriske lastebilmodeller på verdensbasis og dekker alt fra bydistribusjon og avfallshåndtering til regional transport og anleggsarbeid.

- Vi startet serieproduksjon av lastebiler allerede i 2019 og er markedsleder både i Europa og Nord-Amerika. Med den raske utbyggingen av ladenettverk og forbedringene i batteriteknologien er jeg overbevist om at vi vil se en rask omveltning av hele lastebilindustrien i veldig nær fremtid, sier Roger Alm.

Powered by Labrador CMS