DELT: Anlegget er delt mellom en automatisk del der utstyr fra Swisslog dominerer, og en del der Jungheinrich-truckene suser av gårde.

Full fart på frukten

FULL FART: «Eat Move Sleep» har overtatt for «5 om dagen» som Bamas slagord. Men på terminalen på Kalbakken i Oslo er det lite «Sleep» å spore. Vi finner faktisk litt «Eat» og selvfølgelig en hel masse «Move».

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Rundt 45 gule Jungheinrich-trucker går kontinuerlig rundt inne på Bamas hovedterminal i Groruddalen. Her er det lite rom for hvile. Selv om terminalsjef Arild Steen i praksis bare har tre kunder, leverer Bama rundt 70 prosent av all frukt og grønt i Norge.

De tre kundene er nemlig BaRe, som forsyner REMAs butikker, Bama Dagligvare, som forsyner Norgesgruppens butikker, og Bama Storkjøkken.

Døgnet rundt

KONTROLL: Alle paller scannes på vei ut av terminalen. Dersom en pall som skulle vært med ikke er registrert, får ikke sjåføren med seg fraktbrev før mangelen er rettet opp.

Når man da legger til at 85 til 90 prosent av varene som er innom terminalen er i  bygget under 24 timer, sier det seg selv at det kan bli travelt. Her trengs mottak, vendinger og avleveringer Martin Ødegaard, som fronter «Eat Move Sleep» gjennom sponsingen av landslaget, ville vært stolt av.

- Vi har døgnkontinuerlig drift fra lørdag kveld klokken 22 til fredag kveld klokken 22, forteller Arild Steen, mens han viser MT rundt på anlegget.

- De tre mest hektiske dagene hos oss er 1. juledag, 1. nyttårsdag og 1. påskedag, men
totalt sett er det mai som er den mest hektiske måneden, legger Steen til.

MANNEN MED OVERSIKT: Terminalsjef Arild Steen har ansvar for at rundt 650.000 paller kommer seg gjennom anlegget i løpet av 2017.

I løpet av 2017 kommer det 11.500 kvadratmeter store anlegget til å håndtere 650.000 paller – 2000-2200 i døgnet. Steen mener at det er rom for å vokse i bygget der Bama flyttet inn i 2014.

To temperatursoner

BANANGULT: En flåte av 45 Jungheinrich-trucker summer rundt på anlegget. Jungheinrich vant anbudet for levering av trucker til anlegget i 2014. - Vi tenkte på levetid, og hadde dessuten en gammel truckpark som skulle avhendes. Det var totalpakken på avhending og kjøp som gjorde at vi valgte Jungheinrich, sier terminalsjef Arild Steen.

I tillegg til flåten av Jungheinrich-trucker, håndteres en stor del av vareflyten av åtte automatiske Swisslog Vectura-stablingskraner som er integrert med et høylager-reolsystem for drøyt 3000 paller i kjølt område og tilsvarende drøyt 1000 paller i svalt område. Terminalen er nemlig delt i to klimasoner: 1-4 grader som inneholder 70 prosent av varene og et område med 7-12 grader med 30 varene av varene.

Tilsvarende temperatursoner finnes i bilene, både på inngående og utgående transport. Inngående varer kommer i all hovedsak til terminalen mellom 20 og 06, mens varene går ut fra 03 om natta og utover morgenen og formiddagen. I snitt leverer 100 biler varer, mens 120 biler frakter varene ut av bygget igjen.

- Vi kjører noe på tog til Bergen, Stavanger og Trondheim på morgenen – da er det
mulig å få kjøpt rimelige plasser på toget. Jernbanetransport er definitivt et satsingsområde, forteller terminalsjef Arild Steen.

Streng kvalitetskontroll

KVALITETSSJEKK: Disse pallene er tatt ut til utvidet kontroll på grunn av mistanke om feil, og innholdet sjekkes grundig.

Minst like viktig som at leveringene kommer frem i tide, er at varene som kommer  frem holder den kvaliteten de skal. Alle paller som kommer inn på terminalen kvalitetssikres.

- Vi har varekontroll på alle paller etter en rekke retningslinjer. Høyde, bredde og
utvendig temperatur på pallen måles automatisk. I tillegg kontrolleres varene, hver type etter sine spesifikasjoner, forteller Arild Steen.

Er det mistanke om at varekvaliteten ikke er god nok i henhold til spesifikasjoner, tas pallen til side for utvidet varekontroll. Her undersøkes produktet nøye, og den smakes også på. Kontrollørene har både kursing og erfaring, men det tar tid før man blir en god varekontrollør, forteller Steen.

HEKTISK: Omkring 100 lastebiler leverer daglig til Bama-anlegget, mens 120 lastebiler forlater stedet hver dag med frukt og grønt.

- Du skal kjenne produktene godt for å kunne ta en utvidet varekontroll. Det handler mye om erfaring, og du må være med på både norsk og importsesong.

Leverandører, vi og kundene forholder oss til de samme retningslinjene og samme  varespesifikasjonene til kontroll, forklarer han.

Powered by Labrador CMS