EU-regler fjerner norske baklys

(NW): EU vil spare miljøet og har tatt baklysene fra nye biler også i Norge. Ordningen er ikke egnet for norske forhold, mener UP.

Publisert Sist oppdatert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Har du lagt merke til at en del biler ikke har baklysene på lenger? Siden februar 2011 har et nytt EU-direktiv for lysbruk på bil vært gjeldende i Norge. Det innebærer at bare kjørelysene foran slås på automatisk når du starter bilen.

- Vi har merket oss at mange ikke har fått med seg endringen, sier informasjonssjef Espen Olsen i Toyota Norge.

Bakgrunnen for EU-vedtaket er miljøgevinsten av lavere strøm- og drivstofforbruk. Bremselysene blir også tydeligere.

Føreren har ansvaret

Det er fortsatt påbudt å ha på baklyset når det er mørkt. Nye biler kan være utstyrt med en sensor som slår på baklyset automatisk når det mørkner. Men nybileiere som ikke har slik sensor, må slå på baklysene selv.

- I Norge er vi blitt vant til at lysene kommer på samtidig med tenningen. Etter hvert som flere bytter til ny bil, vil vi se flere biler med avslåtte baklys i mørket fordi sjåføren ikke er klar over at han eller hun må passe på selv, sier politioverbetjent Ole Høiby i Utrykningspolitiet.

Han mener EU-direktivet ikke passer for norske værforhold.

- Her i landet kan vi ha dårlig sikt midt på dagen, særlig nå på vinteren. Med automatiske kjørelys både foran og bak på alle biler, hadde vi i hvert fall eliminert ett av faremomentene for påkjørsel bakfra, sier

Mellomfase

Nybilsalget i Norge endte på 142 151 personbiler i 2013, et godt år for bransjen.

- Alle som kjøper ny bil må sjekke om bilen har sensor for automatisk tenning av baklys eller ikke. Vi forteller om det under overleveringen, men når du står som eier av en flunkende ny bil, er det ikke lett å få med seg alt, sier Espen Olsen i Toyota Norge.

Toyota -importøren brukte nylig eget kundemagasin til å informere om riktig lysbruk. 

Bilbransjen er i en mellomfase når det gjelder baklys. Hvis bilen har såkalte autolys, trenger du ikke tenke mer på baklysene hvis du lar lysbryteren stå på auto. En sensor, som ofte sitter på dashbordet, fanger opp lysendringen og slår på nærlys og baklys.

- Vi vil inkludere autolys på så mange modeller som mulig fremover. Dessuten jobber vi med å få på plass en løsning for ettermontering på biler som ikke har, hvis bileieren ønsker det, sier Olsen.

Ikke bøter

Også UP har lagt merke til at det er en del bileiere som ikke vet at de kjører uten baklys. Men norske bilister har ennå ikke blitt bøtelagt som en følge av EU-direktivet om baklys.

– Vi har ikke egne kontroller, og du blir ikke stoppet. Men vi sier ifra i forbindelse med annen kontroll at bilisten må få på baklyset. Trolig er det behov for å informere mer om endringen i tiden fremover, sier Ole Høiby i UP.  

 

Powered by Labrador CMS