KOMMER: Maxus eDeliver 7 skal etter planen lanseres for det Norske markedet i høst.

Elektriske nyheter i Birmingham

PÅ HJEMMEBANE: Nye Ford Courier ble for første gang vist frem til publikum under CV-show i Birmingham. Her ble også nye Maxus e-Deliver 7 vist frem.

Publisert
FØRSTE: Det var første gangen publikum kunne ta den nye Ford Transit Courier i øyensyn.

England har lenge vært «Ford-land» og i varebilsegmentet har Ford vært markedsleder i over 50 år. Det har derfor vært en tradisjon for Ford å ha publikumslanseringer samt pressekjøringer i forbindelse med den tradisjonsrike messen i Birmingham.

I år ble den helt nye Ford Courier vist fram. Produksjonsstart er i høst, og de første bilene forventes ut i markedet rundt årsskiftet. Når det gjelder den elektriske versjonen blir det produksjonsstart i 2024.

Ny mellomstor Maxus

INTERIØRET: Innvendig i Maxus eDeliver 7 finner vi ett moderne interiør.

Europalanseringen av nye Maxus eDeliver 7 - en helt ny et-tonns varebil fra den kinesiske produsenten fant også sted i Birmingham. Bilen vil komme i tre versjoner og lengder: L1H1 med et lasteromsvolum på 5,7 m³, L2H1 med 6,5 m³ og sist men ikke minst en L2H2 versjon med 8,5 m³ varerom.

Bilene får mellom 1020 og 1200 kg nyttelast og 1500 kg hengervekt. De kommer med to batteripakker, på henholdsvis 76 og 88 kWt netto batterikapasitet. Dette vil gi en rekkevidde på inntil 365 km (WLTP – kombinert). Ladetiden oppgis til 43 minutter for 80 prosent batterilading, men det oppgis ikke om det gjelder det store eller lille batteriet.

GLOBAL: OHM kommer fra Singapore og produksjonen skjer i Kina. Nå er bilen i Europa, men får vi se OHM 35 i det Norske markedet?
ENKELT: Innvendig i OHM 35 finner vi et enkelt interiør, for enkelt for norske varebilkunder?

Den norske importøren planlegger lansering av bilen etter sommerferien og produksjonsstart for bilen er planlagt i august. Det betyr at de første bilene sannsynligvis er på plass hos norske kunder rundt årsskiftet. Bilen er designet for å oppnå gull i den nye teststandarden for varebiler som kommer (tilsvarende Euro NCAP, men med bronse, sølv og gull som referanser).

Neste sommer vil det etter planen også komme en 4x4-versjon av denne. Dette vil da bli en av de første 4x4-versjonene av elektriske varebiler i markedet.

Nye aktører

Tradisjonen tro ble det også vist frem en rekke nye merker med nye modeller og prototyper under messen i England. Disse er foreløpig ikke annonsert for det norske markedet, men hvem vet hva som etter hvert vil dukke opp her hjemme.

OHM kommer fra Singapore og produseres i Kina ble først vist under IAA sist høst. De selges nå i Italia, Spania og nå også i Storbritannia med modellen OHM 35.

OHM 35 er en batterielektrisk 3,5-tonns chassis-bil som er utstyrt med en elektrisk motor på 40 kW (80 kW peek) som gir 110 Nm (300 Nm peek) moment. Rekkevidden oppgis til 241 kilometer kombinert og 337 km bykjøring (med 2174 kg totalvekt). Bilen har ifølge opplysningene ett lettvekts chassis på 1635 kg før påbygg. Den oppgitte nyttelasten er på inntil to tonn, noe som må være godt opprundet da tillatt totalvekt oppgis til 3495 kilo. Batteriet kan lades fra 20-90 prosent på 40 minutter ved hjelp av en 50 kW DC-lader. Bilen har to batterier som hver er på 30,9 kWt, totalt 61,8 kWt.

B-ON

NYTT NAVN: B-ON er det nye navnet på StreetScooter. De ruller nå ut modellene Giga og Max som er planlagt markedsført både i Asia, Europa og USA.

B-ON er en etterkommer av StreetScooter som tidligere var eid av DPDHL og ble kjøpt opp av Odin Automotive S.à r.l som blant annet er partnere med Hitachi Gruppen. Selskapet har planer om ett internasjonalt marked hvor Europa, Nord-Amerika og Asia er interessante markeder. For Storbritannia er det International Motors som skal forhandle kjøretøyene.

I Birmingham viste de frem Max og Giga modellene som ble vist frem. Begge modellene har en batteripakke på 40 kWt og en ladetid på minimum 3 timer fra 0-80 prosent og fem timer fra 0-100 prosent. Rekkevidden er inntil 200 km. Topphastighet for Max er 75 km/t og Giga 62 km/t så har snakker vi om rene bybiler.

WATT eCV1

KLAPPSETE: For å forenkle inn og utsteget fra førersetet er passasjersetet ett klappsete.
BRITISK: med det klingende navnet Watt skal den nye elektriske varebilen etter hvert lanseres.
MIDTSTILT: I likhet med flere andre startup-produsenter har også Watt valgt midtstilt førersete.
ALLE: For- bak- og allhjulsdrift er planlagt for denne nye bilen. Den vil også komme både med varerom og som chassis.

Den Britiske produsenten Watt Electric Vehicle Company viste frem prototypen på en kommende 3,5-tonns chassis/varebil. Bilen er designet med en e-plattform som benyttes til både person- og varebil modellene selskapet utvikler. Plattformen skal ha lav vekt og benytter mye aluminium i konstruksjonen. Batteriene er plassert inne i gulvet i den skalerbare «skateboard» plattformen.

Konstruksjonen skal gjøre at batteriene er med på å stive opp og samtidig redusere vekten på plattformen. Plattformen skal kunne leveres med for-, bak- eller allhjulsdrift. Rekkevidden skal være inntil 370 km, batteripakken er på 110 kWt og egenvekten på chassisversjonen er på 1750 kg.

Powered by Labrador CMS