Fra venstre: Ingvar Mathisen, havnedirektør i Oslo, Are Gråthen, direktør for Samskip i Norge, Rina Mariann Hansen, byråd for næring og eierskap i Oslo, Robert Simons, havneråd i Rotterdam, Boudewijn Siemons, COO i Rotterdam Havn og Samskips CEO Kari-Pekka Laaksonen.

Avtale om grønn skipskorridor fra Rotterdam til Oslo

Oslo kommune har inngått en avtale med Rotterdam om å opprette en ny grønn korridor for nærskipsfart, som vil betjenes av Samskips neste generasjons nullutslippsfartøyer.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Samskip bygger to utslippsfrie containerskip, som skal gå i fast trafikk mellom Nederland og Norge. Skipene vil bli utstyrt med elektrisk fremdrift, drevet av brenselceller på hydrogen.

Avtalen, et såkalt omforent memorandum, går ut på at de to byene forplikter seg til å akselerere grønn overgang innen shortsea shipping, og å støtte Samskips grønne hydrogendrevne containerskip.

Begge byene har investert i dekarboniseringsinitiativer som en del av deres forpliktelser til å fremme den maritime industrien. Som en del av det største multimodale nettverket i Europa har Samskip store terminaler i begge byer.

– Vi må alle ta ansvar for fremtiden til vår industri og planet og bidra til en renere og lysere fremtid for alle. Vi i Samskip fortsetter å støtte slike initiativ helhjertet. Denne signeringen bringer oss et skritt nærmere den spennende lanseringen av SeaShuttle, nullutslippshydrogenfartøyene som skal brukes i dette prosjektet, og vi ser frem til å fortsette å pleie forholdet vi har bygget mellom Rotterdam og Oslo, sier CEO i Samskip holding BV Kari-Pekka Laaksonen.

Samskips SeaShuttles vil bli brukt til å betjene den nye grønne korridoren. Disse fartøyene vil være blant de første nullutslipps containerfartøyene på nærskipsfart i verden som bruker grønt hydrogen som drivstoff. Driften vil inkludere ukentlige rundturer mellom Rotterdam og havner i Oslofjord-regionen.

Powered by Labrador CMS