Tolv vogntog med fisk fikk bruksforbud til avrenningen var stoppet.

Stoppet tolv vogntog med fisk

Sesongen med fiskevann som renner fra vogntog og blir til is på veiene er igang.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tolv vogntog, lastet med fisk, fikk bruksforbud på grunn av avrenning fra lasten på Berkåk i natt. Dette skriver Statens vegvesen i Trøndelag på Instagram i dag.

Bruksforbudet gjelder til lasten slutter og renne.

- De aller fleste har kjøle-/fryseaggregat. Når de setter det på frys, gjør det at avrenningen stopper opp. Da kan de kjøre videre, sier fagleder for utekontroll i Statens vegvesen i Trøndelag, Jan Ivar Moen til AT.no.

Egen vurdering

Han opplyser videre at så lenge Vegvesenets kontrollører er på plass, er det disse som skal gi klarsignal for videre kjøring.

- Når vi ikke er på plassen, er det sjåførene selv som vurderer når det er forsvarlig å kjøre videre, sier han.

Det er imidlertid ikke alle som tar hintet første gangen:

- Vi opplever at noen har på aggregatet slik at de kan kjøre videre, for deretter å skru det av igjen slik at avrenningen tar seg opp igjen. Når vi da stopper dem igjen, vil de få en ekstra reaksjon, sier Moen.

Glatte punkter på veiene

Ved kuldegrader, fører avrenning av fiskevann til at enkelte punkter på en ellers tørr vei blir trafikkfarlige når vannet fryser.

- I stigninger på veien, og der det akselereres, øker avrenningen ekstra fra alle disse vogntogene, sier Moen.

Problemet med avrenning som gir glatte veier er størst om vinteren på grunn av at vannet blir til is. Men det er ikke fritt frem for utslipp om sommeren. Også da kan fiskevogntog ilegges bruksforbud.

- Avrenning er et problem om sommeren også. Fiskevann kan gi glatte veier da også. Dette er spesielt problematisk for motorsyklister, sier Moen.

Årsak og løsning

Løsningen på hele avrenningsproblemet kan være å kjøre med fisken kraftig nedkjølt eller fryst. Det kan være økonomisk innsparing ved ikke å bruke aggregatet og at fisken skal være av en viss ferskhet/konsistens ved et gitt punkt på reisen sørover i Europa fra Norge.

Det er imidlertid enkelte som har fått på plass oppsamlingssystem for avrenningen. Se et eksempel på dette her (Fremover.no, Narvik).

Powered by Labrador CMS