Satser for fullt på Hyster i Norge

Danske Protruck kjøper 2/3 av Avitruck og satser på et oppsving for Hyster-trucker i Norge.

Publisert Sist oppdatert

Avitruck AS har import- og forhandleragenturet for Hyster gaffeltrucker og service i Norge. Nå har ProTruck A/S overtatt 67 prosent i aksjekapitalen i selskapet fra Tore og Marius Jacobsen, som driver Avitec.

Torben Lund Nielsen eier som direktør og daglig leder i Avitruck fortsatt 33% og fortsetter som både direktør og aksjonær i selskapet, opplyser Avitruck i en pressemelding.

Nedtur i 2013

Selskabet ble etableret i 2011 og hadde en meget sterk utvikling med salg av Hyster-produkter i 2011 og 2012. I 2013 kom en nedtur, som resulterte i at selskapet nå velger en ny stragegi, der oppkjøpet fra ProTruck inngår.

- Idegrunnlaget i det norske selskapet skal nå redesignes og det etableres nye shared-services mellom de to selskapene. Dette vil sikre en sterk og sunn plattform for å videreutvikle Hysters position i det norske marked, skriver Torben L. Nielsen i pressemeldingen.

- Vi er stolte av at både eierkretsen bak Avitruck og Hyster-konsernet har valgt oss som en aktiv medeier i det norske selskapet. Vi har målrettet bygget opp Hyster aktiviteter i Danmark siden 2012 og er i dag 40 dedikerete medarbeidere. Med et nytt fokus og felles innsats og innfrastruktur er ambisjonen og skabe en tilsvarende sterk vekst med Avitruck og Hyster i Norge, sier Michael Laursen, adm. direktør i  Protruck A/S.

Ser framover

Avitruck AS omsetter rundt 150 nye og brugte maskiner på det norske markedet i 2014. De fleste maskiner selges via egen salgsavdeling i den sydlige del av Norge, men det arbeides også med forhandlere i Bergen, Møre & Romsdal, Trondheim, Nord Norge og i Østfold og Vestfold.

- 2014 har været et sterkt år for Avitruck i Norge med salg av blandt annet to 45 tonn Hyster reachstackere til viktige kunder i nærområdet uttaler direktøren i Avitruck, Torben Lund Nielsen.

- Med samarbeidet med Protruck A/S i Danmark oppnår vi fremadrettet enda bedre muligheter for å utvikle oss på det norske marked i kraft av felles innkjøp, lagerføring av truck, adgang til brukte trucker samt en felles ERP- og IT-plattform som er utviklet til specifikt denne branchen,  sier Torben Lund Nielsen.