- Flyplassene må ha kapasitet til å håndtere store fraktfly, understreker blant annet direktør for trafikkutvikling og flyfrakt i Avinor, Martin Langaas, på Sjømatdagene 2019.

Advarer mot infrastruktur-konkurranse

– Det er en ting man ikke bør konkurrere om, og det er kritisk infrastruktur.

Publisert

Merk at denne artikkelen er over ett år gammel, og kan inneholde utdatert informasjon.

Det sa blant annet direktør for trafikkutvikling og flyfrakt i Avinor, Martin Langaas, da han innledet på Sjømatdagene 2019 på Hell onsdag.

Han trakk fram både utfordringer og muligheter for norsk flyfrakt til verdensmarkeder.

Skjev balanse

Ifølge Langaas gjør stor skjevbalanse innen flyfrakt at det til en hver tid er mye ledig kapasitet for frakt med fly ut fra Norge.

Langaas understreket imidlertid at alle tjener på at næringen ikke konkurrerer om kritisk infrastruktur, som også fortalte at Avinor daglig opplever eksportører som kansellerer sendinger med flyfrakt kun timer før den skal sendes, for i stedet å for eksempel transportere godset til London med lastebil. En kostnadssparing på kun tre til fem øre pr. kilo, ifølge Langaas.

Han oppfordret norske eksportører til heller å samarbeide om infrastruktur til beste for eksporten.

Ser muligheter

Langaas fortalte at han ser muligheter i regional flyfrakt. Han er positiv til forslag om regionale flyfrakttilbud, men han ser også store utfordringer.

– Flyplasser må utvikles med utvidet kapasitet til å ta imot store fly og tung last, fremhevet Langaas.

Powered by Labrador CMS