Einrides autonome lastebiler skal etter planen kjøre på offentlig vei mellom SKFs fabrikker i Göteborg.
Einrides autonome lastebiler skal etter planen kjøre på offentlig vei mellom SKFs fabrikker i Göteborg.

Vil kjøre autonome lastebiler i Göteborg

SKF og Einride søker om å kjøre førerløse lastebiler mellom SKFs fabrikker.

Publisert

SKF er verdens største produsent av kulelager og har nå inngått samarbeid med Einride om autonome transporter. Einride, også et Göteborg-selskap, har i at par år allerede kjørt autonome, elektriske lastebiler på offentlig vei i Sverige i samarbeid med DB Schenker.

Miljømål

Nå håper de å få på plass et nytt tilsvarende prosjekt med SKF.

- Vi vil være proaktive og prøve teknologi som gir oss nye muligheter for å skape effektiv og bærekraftig logistikkflyt og bidrar til våre ambisiøse miljømål, sier Måns Isacsson, SKFs logistikksjef i Sverige.

Einride har i dag kunder som Coca-Cola, Oatly, Lidl og Electrolux.

- Gjennom partnerskapet med SKF har vi nå kunder i alle våre prioriterte kundesegment, handel, forbruksvarer, og industrivarer. Det er vi stolte av. Samme med dem kommer vil til å lære og vokse raskt, sier Jonas Hernlund, kommersiell sjef i Einride.

Må søke

SKF er godt kjent med autonomi fra bruk av AGV-er på lager og i fabrikker, og jobber også med automatisk lasting og lossing av lastebiler. Autonom kjøring på offentlig vei krever imidlertid tillatelse fra Transportstyrelsen, som de to selskapene nå forbereder en søknad til.